sv: sv: sv: lapning af dæk (14-02-2009 11:13:14)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj
Alexander, en sådan prop som du henviser til vejer ikke 15-20 gram til et almindelig stukket dæk, og skulle hullet så være så voldsomt stort, er det overhovedet ikke et problem at afbalancere 15-20 gram væk. Hvis din maskine ikke kan tumle den smule skævvægt, skal du nok overveje at anskaffe en anden maskine.
Lad mig også, til din behagelige orientering, hviske dig i øret, at disse "landevejens riddere", som du kalder dem, har en ikke ubetydelig interesse i et mersalg af dæk, ved at male fanden på væggen.
Der hvor jeg vil følge dem, er hvis hullet er meget stort. Efter en sløj lapning, vil man kunne risikere at saltvand kan trække ind og over tid, forårsage rust i stållagene, med svækkelse til følge, men det sker ikke så hurtigt, så man ikke kan bjærge sig hjem fra en vinterferie. En tilsvarende skade kan man nemmere få ved en skade på dækket, der ikke går hele vejen igennem og derfor sjældent opdages
Hvis du har haft din jævnlige gang på dækcentre og set en del af de raske unge fyre tumle biler, dæk, hjul, styretøj m.m. vil du også vide, at det kun er en forsvindende lille del af dem, der besidder overnaturlige evner, erhvervet ved seriøs uddannelse.
Efter i flere år at have været nødt til at frekventere de institutioner, som du har så næsegrus beundring for, købte jeg selv dækapparat, afbalanceringsmaskine og sporingsapparat. Med disse maskiner har jeg udført rigtig mange af de af dig nævnte ulovligheder, dog kun på biler der kun kan køre 240-250 km/t, herunder sindssyge misjusteringer af styretøjer.
Når jeg ser, hvorledes folk behandler deres dæk, med direkte påkørsel af høje kantsten, fuld fart hen over huller i vejen, f.eks. ifm vejarbejde, alt for lidt luft kombineret med fuldt lastede biler og påhængsvogne fyldt op med herlig billig grænseøl, kørsel med støddæmpere, hvor hjulet pisker som klingen på en stiksav, kører med første lag stållag åbenbaret, kører med store buler i siden på dækket efter karkassesprængning osv osv, er en korrekt lapning af et dæk eller en slange for intet overhovedet at regne i sammenligning.
Men nu er du og andre "hellige" advaret, hvis nogen skulle få brug for at lade sig tranportere i et af mine køretøjer, og kan i stedet foretrække at stride sig igennem regn, storm, sne, frost og anden vederstyggelighed.
mvh
Knud