Land Rover Forum

Svar på indlægget:

LT95, valg af gearolie (17-02-2009 22:55:20)
Søren Søndergaard Pedersen #5488, reg. øsj
I forbindelse med skift af gearkasseolien på min gamle Citroen CX, undersøgte jeg en del omkring valg af gearkasseolie til ældre gearkasser.
I denne forbindelse stødte jeg på muligheden af, at der muligvis findes et bedre alternativ end den foreskrevne olie til LT95-gearkassen.
Som bekendt, foreskriver den officielle Land Rover-bibel, at der anvendes almindelig 10W/40 motorolie på denne gearkasse – både i hovedgearkassen og transfergearkassen.
Nu er det imidlertid lang tid siden, at biblen er skrevet (gearkassen er designet i 60’erne), og der er udviklet meget på olierne siden da.

Motorolier og gearolier måles på forskellige viskositetsskalaer, og flere steder på nettet kan man læse, at en 75W/90-gearolie svarer til en 10W/40 motor i viskositet (skala planket fra nettet er vedhæftet).
Når der skal gearolie på en ældre gearkasse, er det endvidere vigtigt, at en sådan olie ikke indeholder for stor andel af EP-additiver, da disse kan virke korroderende på evt. messing/bronze i gearkassens synchro-mesh’er (ved ikke om disse metaller er anvendt i LT95’en).
En olie som overholder GL4 el. GL3-klassifikationen skulle imødekomme dette krav.
Samtidig er det vigtigt, at der ikke anvendes en alm. EP90-olie på LT95'en, da denne i kold tilstand ikke er lind nok til at kunne pumpes rundt af gearkassens oliepumpe.
Fordelene ved at anvende en ”rigtig” gearolie i stedte for en motorolie skulle være:

- Bedre smøreegenskaber
- Lavere varmeudvikling
- Lavere støjniveau
- Bedre gearskifte

En olie, som opfylder ovenstående, er fx Castrols fuldsyntetiske TAF-X 75W/90 – den koster en formue herhjemme, men kan fås til en brøkdel syd for grænsen. Andre producenter har lignende produkter, som burde kunne anvendes.
Jeg ved, at LT95 er kendt som en solid gearkasse, som kan trille rigtig mange km – så nogle vil måske spørge: Hvorfor? Hmmmm, det er vel sjovt at forbedre lidt på den gamle alu-kasse…

Inden jeg fluks anvender min egen LT95-udstyrede 110” som testbil, vil jeg lige høre, om der er nogle oliekyndige medlemmer af forum, som kan argumentere for eller imod ovenstående.
Evt. nogle som har praktiske erfaringer?
Venligst bemærk, at ovenstående indlæg ikke er en anbefaling af at afvige fra fabrikantens foreskrifter, når du hælder olie på din bil.


Med venlig hilsen
Søren

Henvisninger:

Wikipedia-artikel hvori viskositetsskalaerne for motorolie og gearolie belyses:
http://en.wikipedia.org/wiki/Gear_oil

Forum-tråd, hvor anvendelsen af gear-olie på LT95 diskuteres.
http://www.aulro.com/afvb/technical-chatter/32384-oil-recommendation-lt95-4-speed-box-isuzu-4bd1.html

Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "gaskabel"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.