Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: Diselbiler i stærk kulde (18-02-2009 18:00:01)
Jes Lundberg-Christensen #2076, reg. øjyl
Hej
Har været i norden mange gange og kun engang haft problemer. Da var temperatuen -42....

Der var lidt liv i det ene 105Ah batterier, men det kunne ikke drejemotoren rund....Det sage bare klunk og ikke andet...

Fyret ville heller ikke starte, det var før det fik sin egen tank, så kan man nemlig putte benzin i til sit disel fyr, så sker der nemlig noget når det er så koldt.

Så motoren skal have den bedste motorolie til kolde temperature hvis det bliver så koldt, havde 0-50....

2 dage senere kom temperaturen op på -20 og der var der stadig ikke liv i oliefyret... men motoren kunne dreje rundt, så lang glød på (110 2.5 Tdisel) og efter 1 omgang dunkede det løs i motoren på en blandig af diesel fra Danmark og Norge.

Der kom aldrig gang i oliefyret, undtaget når det var varmet op af motoren... det skulle jo have været omvendt.
Men de gav hoved bidrag til varmen i bilen, når det hele var i gang (5KW vand fyr + 1.8KW luft fyr bag i bilen)så man kunne tage den store jakke af selv i -40 grader.

Så der blev kørt en tur morgen og aften indtil vi kørte hjem, da temperaturen blev ved med at være lav.
Der blev ikke meget skiløb heller da det var så koldt.

Mange biler havde problem og blev trukket ned til optøning nede i bye på et værksted.

Fyret fik herefter egen tank + og har herefter altid started på petrolium når vi køre på skitur.

Har aldrig haft problemer med brændstof til motoren, tank op i Norge i det område du er, de sagde at det ikke skulle give mig problemer selv om det var så koldt, da jeg havde problemer med at få motoren til at starte.

Men det er noget af et banke værk nå der states sådan en kold motor.

Mange steder er der strømstik, så evt have en varmeblæser med hvis man ikke har en døbekoger i. Den kan jo nok give en 5 grader varmer motor måske har ikke prøvet selv.

Hav en god tur, husk tit kan vores isenkram tit klare mere en vi selv tro, men vi vil jo gerne være sikke, for det er ikke sjov med en død LR i -30 gradre..
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "lavgear"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.