Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: LT95, valg af gearolie (18-02-2009 22:34:04)
Ole Jensen #7456, reg. øsj
Søren har meget ret i sin betragning motoroile er mindre brugbart når den anvendes som smøreoile i en gearkasse, i det at en motoroile som grundprincip er designet til nogle andre egneskaber end dem som er optimale for brug i en manual synchromesh gearkasse. Motoroile kan natuligvis i mangel af mere optimal gearoile bruges.

Det er som Søren nævner, en adminlige og ofte overset detalje at motoroile og gearoile er gradueret efter to bevist valgte forskellige graduerings tabeller, man er nød til at omtale tallet som gradueringstal idet de beskriver et viskositetområde.

Eks. gearoil SAE 80 = 7.0-11.0 cSt.
motoroil SAE 30 = 9.3-12,5 mm2/s

1 cSt = 1 mm2/s - gearoil blev før i tiden også også målt i cSt, men anføres idag i mm2/s, som målmæssigt kan samlinges.

Det beviste valg blev i tidernes morgen besluttede for at eliminer at den mindre kløgtige mekaniker fejlagtig brugte olien det forkerte sted.

Personligt har jeg brugt min egen LT85 gearbox som teststation for flere forskellige oiletyper, der er afprøvet motoroile i forskellige gradueringer, motorcykeloile samt fullsyntetisk gearoile i forskellige graduering.

Det er min personlige mening at man skal holde sig fra at bruge mineralsk ATF oile i manuale gearkasse hvad end den er tryksmørt eller ej. ATF oile er som udgangspunkt en hydraulik oile vis oilefilm ikke er specielt trykresistendt i varm tilstand. men er igennem tid blevet anbefalet til brug i gearkasser med dårlig synchromesh teknologi. Den mest slidte LT85 gearkasse jeg personligt har set/eget/prøvetkørt var netop serviceret med ATF oile, fremravende gearskift på grund af lave viskositet, men totalt opslidt.

I manuale gearkasser der tideliger var anbefalet ATF, vil jeg personligt brug fuldsyntetisk MTF oil. det er min erfaring at fuldsyntetisk gearoil er mineralsk gearoil langt overlegent, jeg bruger ikke andet på min egen LR90/V8/LT85.

Smøroiler er som regel et meget personligt valg og oftes en smagssag baseret på myter og gammel vaner/skikke omkring smøreolier fremfor endlige faktuel viden omkring smøreolier.

Mv.Ole

Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "forkammer"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.