sv: sv: LT95, valg af gearolie (18-02-2009 22:34:04)
Ole Jensen #7456, reg. øsj
Søren har meget ret i sin betragning motoroile er mindre brugbart når den anvendes som smøreoile i en gearkasse, i det at en motoroile som grundprincip er designet til nogle andre egneskaber end dem som er optimale for brug i en manual synchromesh gearkasse. Motoroile kan natuligvis i mangel af mere optimal gearoile bruges.
Det er som Søren nævner, en adminlige og ofte overset detalje at motoroile og gearoile er gradueret efter to bevist valgte forskellige graduerings tabeller, man er nød til at omtale tallet som gradueringstal idet de beskriver et viskositetområde.
Eks. gearoil SAE 80 = 7.0-11.0 cSt.
motoroil SAE 30 = 9.3-12,5 mm2/s
1 cSt = 1 mm2/s - gearoil blev før i tiden også også målt i cSt, men anføres idag i mm2/s, som målmæssigt kan samlinges.
Det beviste valg blev i tidernes morgen besluttede for at eliminer at den mindre kløgtige mekaniker fejlagtig brugte olien det forkerte sted.
Personligt har jeg brugt min egen LT85 gearbox som teststation for flere forskellige oiletyper, der er afprøvet motoroile i forskellige gradueringer, motorcykeloile samt fullsyntetisk gearoile i forskellige graduering.
Det er min personlige mening at man skal holde sig fra at bruge mineralsk ATF oile i manuale gearkasse hvad end den er tryksmørt eller ej. ATF oile er som udgangspunkt en hydraulik oile vis oilefilm ikke er specielt trykresistendt i varm tilstand. men er igennem tid blevet anbefalet til brug i gearkasser med dårlig synchromesh teknologi. Den mest slidte LT85 gearkasse jeg personligt har set/eget/prøvetkørt var netop serviceret med ATF oile, fremravende gearskift på grund af lave viskositet, men totalt opslidt.
I manuale gearkasser der tideliger var anbefalet ATF, vil jeg personligt brug fuldsyntetisk MTF oil. det er min erfaring at fuldsyntetisk gearoil er mineralsk gearoil langt overlegent, jeg bruger ikke andet på min egen LR90/V8/LT85.
Smøroiler er som regel et meget personligt valg og oftes en smagssag baseret på myter og gammel vaner/skikke omkring smøreolier fremfor endlige faktuel viden omkring smøreolier.
Mv.Ole