ABS på min Serie III (15-02-2003 12:30:33)
Lars Svane #5827, reg. øjy
Da jeg endelig fik skiftet hjulcylindre virker det som om jeg har fået ABS, den kan ikke engang blokere på ren is.
Meget er prøvet men her i formiddag opdagede jeg at ved tryk på bremsen står der en stråle af bremsevæske op i beholderen. Det burde vel være når man slap bremsen dette skete?? Det er i den foreste del af beholderen det sker og det er lige netop forhjulene der bremser ringest (2 kreds).
Så mener i det kan være hovedcylinderen der også er gået i stykker?
Jeg vidste det ville blive noget bøvl at begynde at rode med bremserne og dette er fortsættelsen af spørgsmålet om "Frost i bremser". Det er lige før min LR blive sat om bagved og så kan den komme frem når den har repareret sig selv!!!!
Her kommer mine oplevelser:
1. Efter skævbremsning begyndte jeg at justere bremserne i 15 graders frost.
2. Dette resulterede i at højre nederste hjulcylinder blev utæt (Den var næsten helt ny)
3. Jeg besluttede at købe 6 nye cylindere for at skifte dem alle (De fleste er af ukendt alder)
4. Det tog 2 uger før jeg modtog dem med posten.
5. Efter meget bøvl og masen fik jeg skiftet den utætte, nu kun i 5 graders frost. (Venter med resten til vejret er lidt bedre)
6. Ved udluftning og justering af bremserne blev den venstre nederste utæt.
7. Nu havde jeg jo rigeligt af cylindere så jeg skiftede den venstre.
8. Det var helt umuligt at udlufte, intet var utæt men pedalen gik helt i bund.
9. Jeg købte en Harald Nyborg pumpe til kompressoren (400 kr)
10. Masser af udluftning, en liter bremsevæske er efterhånden løbet igennem systemet.
11. Sådan en pumpe virker ikke godt i frostvejr, kondensvand stopper systemet så den i stedet pumper luft i bremserne.
12. Konen måtte ud og træde så der kunne luftes ud på gammeldags maner.
13. Så opdagede hun det med at der kom væske op i beholderen ved tryk på bremsen.
Det er ikke nemt at være perlegrusmekaniker, hver aften hele ugen har jeg bøvlet med bremserne, en kamp mod kulde, fastgroede skruer og en stor kamp for at holde humøret oppe. En overgang forstod jeg slet ikke hvorfor jeg overhovedet gad eje sådan en bil. Heldigvis kom jeg til at køre op på kanten af grusvejen på en af testkørslerne, 25-30 graders hældning og ujævn terræn. Så var der ligesom ikke mere at spekulere på og jeg tog endnu et par timer i kulden.
Måske, engang, kan min LR køre igen. Det værste er at konen har gået at tænkt på en lille 88 i stedet for Ford Sierra'en. Det gør hun ikke mere, nu er drømmene gået i retning af en praktisk og pålidelig (kedelig) standard bil.
Mvh
Lars Svane 109 STW årgang 77