Fornuftig ændring til lovforslag (Forårspakke 2.0) (06-03-2009 23:25:43)
S Handberg
Vi er dybt uenig med følgende:
"Ejerafgiften for varebiler gøres afhængig af bilernes brændstoføkonomi. Vægtafgiften for nye varebiler erstattes fra 1. januar 2010 med en ejerafgift svarende til den, der gælder for personbiler. Samtidig indføres en forhøjelse af vægtafgiften for varebiler fra før 1. januar 2010, så vægtafgiften kommer på niveau med ejerafgiften for nye varebiler. Endelig indføres et privatanvendelsestillæg for varebiler fra før den 3. juni 1998, svarende til den gældende tillægsafgift for privat anvendelse for varebiler, som er indregistreret fra 3. juni 1998 til 24. april 2007. Forhøjelsen af tillægget for privat anvendelse indfases over 2 år. "
Jeg synes alle vil være tilfredse hvis der kommer følgende tilføjelse til lovforslag:
Forudsætninger:
- Billigster, som ejer de "forkerte biler", afmelder deres biler = færre årlige indbetalinger(vægtafgift, statsafgift på forsikring osv) = underskud i statskassen.
- Billigster, som ejer de "forkerte biler", eksporterer deres biler = mmmmasse udgifter = underskud i statskassen.
- Utilfredse borgere. Demo. Politiske skandaler. Provakationer. "Venstre" mister stemmer... osv
PUNKT 1.
Det ovenstående forslag gælder for alle varebiler, som er indregisteret 1 gang i Danmark(Bemærk: i DK) fra 1.1.2010.
Begrundelsen:
Det STOPPER straks IMPORT af de "forkerte" varebiler. Dvs. der kommer ikke flere varebiler i landet fra før 6/98!
Det kan betyde at der vil være IKKE SÅ MANGE af de "forkerte" varebiler TILBAGE til 2020.
Jeg tror at 70-90% af de nuværende varebiler bliver i ikke stand at køre, og må godt skrottes eller eksporteres.
(Land Rover er ikke i de 70-90%:))
PUNKT 2.
De 15% af reg.afgiften, som staten tilbageholder ved eksport af en bil, skal ikke gælde for varebiler.
Begrundelsen:
Det betyder at vi kan eksportere vores gamle biler (og erhvervbiler som bliver svært at sælge i DK) til udlandet og vi bliver MOTIVERET til det pga. ekstra GEVINST!
Konsekvenser af forårspakke2.0 + Punkt1 og Punkt2:
- Antallet af varebiler biler, der anvendes privat, reduceres til 2025.
- Tilfredse billister, som stemmer videre på Venste osv.
- Salget af erhvervbiler, som er indregisteret 1 gang efter 1.1.2010, bliver næsten helt orienteret til udlandet(eksport).
Hvad synes I?