sv: Motoroptimering (20-02-2003 17:28:45)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy
To tune or not to tune... ja, kære venner: chiptuning invaliderer bilens fabriksgaranti. Så dem, der fortsat har en garanti, bør holde deres fingre fra en chiptuning. Hvis der alsolut skal chiptunes fra 113 bhp til 135 bhp og medfølgende stigning i drejningsmomentet, kan det meget vel lade sig gøre uden at skade gearkassen, SÅFREMT MAN IKKE ÆNDRER KØRESTIL !!! Vil man bruge de flere kræfter til en mere sportsbetonet kørsel, bør 3. , 4. og 5.gear udskiftes med tilsvarende gearhjul fra en Disco-gearkasse. Disse er konstrueret til den højere belastning. Det giver samtidig en højere gearing, men flere gearskift ift. Defender-standard. En forbedret brændstoføkonomi på ca 7 - 9 % skulle det også gerne blive til. Cruising bliver mere behageligt og set i sammenligning med et GKN-overgear til ca. 10.000 DKK er en kombineret motoroptimering og gearkassemodificering langt at foretrække. Desuden vil gearkassen have udelukkende LR-dele fremfor et fremmedlegeme i form af GKN-implantatet.
Og er man i pengesprædningshumøret, vil jeg desuden anbefale, at tandremmen bliver erstattet med et gearhjulssæt fra Zeuss, som bidrager til det optimale tændningstidspunkt og desuden er vedligeholdelsesfrit.
Jeg futter bare videre med min 109 STW med HELE 62 bhp under hjelmen - helt vildt, ikk' ?