Land Rover Forum

Svar på indlægget:

El-værker, elbiler og forurening (10-03-2009 13:28:22)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl
Jeg tillader mig lige at "copy-paste" dette fine indlæg fra Svend Sanger, fordi jeg er bange for at det ellers forsvinder i mængden da det kom i enden af en lang tråd og derfor kun vil blive læst af de få heldige, der lige finder det:

"med hensyn til el-biler bør der også nævnes følgende:

El-værker benytter kul/olie/gas til at drive dampturbiner, som producerer el. Her er et energitab på 20% ved hver veksel, hvilket giver et tab på 36% af den oprindelige energi. Hertil skal lægges friktionstabet i el-motorer, som er på godt 7,4% af den oprindelige tilførte energi, hvilket betyder, at en el-drevet bil rent faktisk har en ressourceudnyttelse på 66,6 % af den energi som i en forbrændingsmotor ville have været 100% minus et varme og friktionstab på 30%. Der er derfor reelt ingen forskel på energityperne. I dieselmotorer er tabet endda kun 15 % (derfor kører de længere på literen).

Regeringen argumenterer for, at CO2 belastningen fra El-biler er lig nul, hvis energien til opladningen kommer fra vindenergi (møller) - hvorefter biler ikke skal betale CO2 afgifter for opladning af strøm. Jeg har igennem mange år betalt 4 øre mere pr KW for at fremme vindenergien, som jf. SEAS-NVE udgør 20% af min el-forsyning. Uafhængigt af dette betaler jeg CO2 afgift af den samlede mængde strøm, under henvisning til at man ikke kan skelne mellem hvilken KW der kommer fra vind og hvilken der kommer fra kul. Hvordan vil man kunne gøre det for strøm til El-biler, da det ikke blæser hele tiden? Afgifter er ren skat i Danmark!

El-bilers batterier kan oplades godt 100 gange, og da de giver en rækkevide på 400 km jf. sidste nyt, samt at batterierne har et meget hurtigt strømtab og efter få opladninger kun kan indeholde 50% af den oprindelige energi, betyder dette, at bilerne skal have skiftet batteripakken hvert år ( som er virkelig højforurenene). Dette har aldrig været politisk nævnt, da det ikke passer ind i det politiske billed.

Det mindst forurenene er derfor, at komme sprit i benzinen og rapsolie i diesel. Og vores biler kan faktisk benytte denne løsning!

I forbindelse med afgiftpakken (skattepakken) kan for kt komme tilbage til emnet sige, at vi der har en Land Rover vil gerne bidrage til samfundet, men på en ordentlig og gennemtænkt måde, som ikike er en panisk handling påvirket af, at der afholdes et klimatopmøde i slutningen af året. dette måde er jo den egentlige grund til, at de grønne afgifter fylder så meget i det offentlige rum for tiden.

En af de grupper af vores medlemmer som også rammes er de som har privat leaset en dieselbil på gule plader.

hilsner


Svend"

Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "stempelring"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.