sv: sv: sv: sv: sv: sv: El-værker, elbiler og forurening (10-03-2009 20:03:39)
Ib Hammer #0219, reg. sjyl
hej Jacob
Det du foreslår skete bl.a. med ændringen i afgifterne i 2007, hvor der i registreringsafgiften blev givet enten et pænt fradrag for antal km bilen kører mere end 16 km/l, hvilket vil sige at en bil der kører 20 km/l fik et fradrag på kr. 16.000,- (4000,- pr. km mere end 16 km/l). Omvendt er der et tillæg på kr. 1000,- pr. km bilen kører mindre end 16 km/l. For dieselbiler er grænsen 18 km/l, beløbene er de samme. Dette er enten fradrag eller tillæg i registreringsafgiften
Samtidig indførtes et fradrag på kr. 4000,- i beregningsgrundlaget (afgiftspligtig værdi dvs bilens salgspris inkl, moms men før der begnes reg.afg.) for registreringsafgiften hvis dieselbilen er monteret med partikelfilter. Dette skulle udløbe med udgangen af 2009, men videreføres i 2010. I 2011 nedsættes fradraget til kr. 3500,-. Dvs dette fradrag er ikke et fradrag i reg.afgiften men i beregningsgrundlaget, hvilket betyder at der der beregnes reg.afg af kr. 4000,- mindre.
Registreringsafgiften er to-delt, dvs af de første 79.000,-betaler man 105% i reg.afg. ud over de 79.000,- er reg.afgiften så 180%. Så små og billige biler slipper tit med "kun" at betale 105% i reg.afg.
Så er det jo også sådan at en hvidpladebil der bruger mere brændstof (kører mindre pr. liter) betaler en højere ejerafgift, f.eks betaler en Discovery 3 Automatic kr. 10.920 i årlig afgift medens en VW Polo slipper med kr. 760,-.
Yderligere betaler bilisten der har en tørstig bil masser af afgift hver gang han/hun tanker, grundet afgiften på brændstof.
Summa-sumarum - der er for længst indført planøkonomi for at ændre danskernes adfærd når det gælder biler.
mvh
Ib 0219