Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: JWR / Offenhauser vs. Edelbrock (29-04-2009 12:21:27)
Benny Jepsen #2711, reg. mjyl
Hej Ole

Jeg har ikke nogen erfaring med sammenligning af de manifolde du spørger efter på en rover V8, derimod har jeg god erfaring med kombinationen Edelbrock manifold/karburator og rover V8.

Du skal vurdere type af manifold ud fra hvilket mål du har med din V8, går du efter størst mulig moment ved lave omdrejninger eller går du efter max hp ved høje omdrejninger. Jeg tror dog ikke du vil opleve ret meget forskel hvis det eneste du gør, er at udskifte manifold/karburator, du er også nød til at overveje hvilken knast du vil køre med. Det er knasten der giver din motor den karakteristik du ønsker. Manifold ind/ud, karburator, tænding, kompression og ventilstørrelse skal så tilpasses den ønskede karakteristik knasten giver.

I den forbindelse har jeg rigtig god erfaring med en Edelbrock dual port manifold sammen med en Edelbrock/Weber 500 CFM register karburator. Kombineret med en momentstærk knast, giver det mulighed for en høj lufthastighed ved lave omdrejninger samtidig med et højt flow ved høje omdrejninger fordi hvert trin i karburatoren anvender hver sin kanal i manifolden.

Man kan sige at den kombination udnytter det bedste fra begge ender af tunings skalaen og giver en højtydende men alligevel omgængelig motorgang.

Hvis du også overvejer hvilken karburator du skal anvende, så vil jeg anbefale ikke udelukkende at se efter den størst mulige. Hvis den bliver for stor begynder du at få problemer med for lav luftflow ved lave omdrejninger og dermed dårlig motorgang og tab af moment. Jeg vil mene at en 500 CFM vil være passende for en 3,5 eller 3,9 V8. Hvis det derimod er en 4,6 kunne det være aktuel med en 600 CFM men kun hvis du går efter høj ydelse ved høje rpm, hvis det er moment du går efter ville jeg stadig vælge en 500 CFM

Mvh. Benny #2711
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "stempelring"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.