sv: sv: sv: JWR / Offenhauser vs. Edelbrock (29-04-2009 12:21:27)
Benny Jepsen #2711, reg. mjyl
Hej Ole
Jeg har ikke nogen erfaring med sammenligning af de manifolde du spørger efter på en rover V8, derimod har jeg god erfaring med kombinationen Edelbrock manifold/karburator og rover V8.
Du skal vurdere type af manifold ud fra hvilket mål du har med din V8, går du efter størst mulig moment ved lave omdrejninger eller går du efter max hp ved høje omdrejninger. Jeg tror dog ikke du vil opleve ret meget forskel hvis det eneste du gør, er at udskifte manifold/karburator, du er også nød til at overveje hvilken knast du vil køre med. Det er knasten der giver din motor den karakteristik du ønsker. Manifold ind/ud, karburator, tænding, kompression og ventilstørrelse skal så tilpasses den ønskede karakteristik knasten giver.
I den forbindelse har jeg rigtig god erfaring med en Edelbrock dual port manifold sammen med en Edelbrock/Weber 500 CFM register karburator. Kombineret med en momentstærk knast, giver det mulighed for en høj lufthastighed ved lave omdrejninger samtidig med et højt flow ved høje omdrejninger fordi hvert trin i karburatoren anvender hver sin kanal i manifolden.
Man kan sige at den kombination udnytter det bedste fra begge ender af tunings skalaen og giver en højtydende men alligevel omgængelig motorgang.
Hvis du også overvejer hvilken karburator du skal anvende, så vil jeg anbefale ikke udelukkende at se efter den størst mulige. Hvis den bliver for stor begynder du at få problemer med for lav luftflow ved lave omdrejninger og dermed dårlig motorgang og tab af moment. Jeg vil mene at en 500 CFM vil være passende for en 3,5 eller 3,9 V8. Hvis det derimod er en 4,6 kunne det være aktuel med en 600 CFM men kun hvis du går efter høj ydelse ved høje rpm, hvis det er moment du går efter ville jeg stadig vælge en 500 CFM
Mvh. Benny #2711