sv: sv: batteri går fladt efter 2 timers kørsel, RR P38 1995 ?? (01-05-2009 15:14:48)
Ole Wod #8136, reg. fyn
Hej knud
tak for dit svar.
D+ er forbundet til Computeren = BeCM = Body Control Module, som også styrer en hel række andre ting også.
dette går gennem en brun/gul ledning til connector=stik C506 som er sat i Stik C106 (lige under expansionbeholderen til kølevandet) og herfra videre til BeCM hvor stik C114 er sat i Becm. Denne forbindelse er checket jf. test B og test C, som er OK
BeCM controllerer=styrer også ladelampen.
Det er derfor jeg har foretaget testen med en prøvelampe direkte på generatoren.
med hensyn til Diagnoseapparatet:
Det er en faultmate MSV med softare til P38'eren.
Den er koblet til ODB2 stikket i højre side . den kan give besked til Becm, at den skal tænde ladelampen og slukke den. dette har jeg prøvet, hvilket viser at pæren i ladelampen ikke er gået i stykker samt at Becm har de nødvendige forbindelser til ladelampen i instrumentbordet.
derfor har jeg ikke manuelt checket kabelbåndet fra Becm til Instrumentbordet samt stikkene i begge ender, for der er forbindelse, når jeg kan tænde og slukke lampen med diagnoseapparatet = MSV'en. Det som Land rover skriver i manualen er, at checke pæren først, og hvis OK, så check forbindelse og stik fra BeCM til Instrumentbordet.
Jeg har også fået testet generatoren hos Bosh, som viser, at den er OK.
Det, der er min bekymring er, jeg har også 14,1 volt på batteriet, når motoren er startet, men det siger ikke så meget om ampere. og noget tyder på, at der ikke kommer ampere på, hvilket på en normal bil ganske rigtigt normalt er ladelampen, her er jo en computer imellem (BeCM'en), som også er ret ny (kun 2 år og 6 dage).
D.v.s. at når jeg måler på det, ser det ud til, at alt er OK, men ladelampen lyser ikke med tændingsnøglen i position 2 og jeg løber ågså tør for strøm efter et par timers kørsel.
Stikket bag på generatoren er testet med test A