Land Rover Forum

Svar på indlægget:

Stopmanøvre ny Defender (07-05-2009 10:27:39)
Ib Hammer #0219, reg. sjyl
Til orientering - specielt vigtigt for klubbens instruktører og ejere af den nye Defender med 2.4 l motor.

På baggrund af et indlæg på Forum vedr. den nye Defender - dvs. modelår 2007 og frem, med den nye 2.4 liter motor og 6-trins gearkasse, vil jeg lige gøre opmærksom på en ændring af stopmanøvren.

Bilerne og teknikken i dem ændrer ændrer sig, og de procedurer der har været god latin i mange år er nødt til at følge med.

Grundet motorstyringen, og bilens/motorens evne til at holde sig kørende i tomgang i 1. og 2. gear lavt område, og til dels 1. gear højt område, er det ikke anbefalelsesværdigt at benytte den "gamle" stopmanøvre ved mislykket opkørsel ad stigning, hvis man er i 1. eller 2. gear lavt område. Dvs. metoden hvor man bremser bilen til stilstand og samtidig kvæler motoren.

Motoren vil trods voldsom bremsning blive ved med at rotere og overføre kræfter til transmissionen. Dvs. hjulene forsøges nedbremset samtidig med at motor/transmission vil overføre kræfter til transmissionen. Dette kan afstedkomme skader på transmission og evt. bremser.

Hvis man vil benytte den "gamle" stopmanøvre i den nye Defender kræver det at man er i 3. lav ved opkørsel ad stigning.

Benyttes 1. eller 2. gear lavt område er man nødt til at at anvende en anden procedure. Man kører op ad stigningen, vurderer at man ikke kommer helt op, flytter foden fra speeder, og antræder bremsen. Når man mærker at bremsen har fat, dvs den er ikke trådt ned med fuldt tryk, kobler man ud samtidig med at man øger trykket på bremsepedalen, så bilen står stille og ikke ruller baglæns.

Medens man opretholder fuldt tryk på bremsepedalen vælger man bakgear (motoren kører stadig), når bakgearet er valgt letter man trykket på koblingspedalen indtil man "rammer" koblingspunktet. Når dette er fundet letter man stille og roligt trykket på bremsepedalen, samtidig med at man roligt letter foden fra koblingspedalen. Koblingspedalen skal slippes en anelse hurtigere end bremsepedalen.

Med denne procedure opnår man den fulde kontrol over bilen og tilsikrer en sikker baglæns nedkørsel.

Med venlig hilsen
Ib Hammer
Chefinstruktør
Land Rover Experience Center
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "safaritag"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.