sv: sv: Kan Landrovere egentlig køre på rapsolie.... (13-06-2009 21:57:41)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj
Det er korrekt som Niels skriver.
man kan dog hvis du er lidt snild lave det selv.
det du skal bruge er :
tykkere brændstofslange fra tanken og frem (10mm indre diameter)
en elektrisk forvarmer til filteret (kan købes på monopoel.de
en vandvarmeveksler til montage på filteret ( adapter kan købes på monopoel.de og varmeveksleren stjæles fra en golf gtd (sidder som oliekøler)
isolationsslange til brændstofslanger,
diverse fittings og slanger for at føre kølevand op til varmeveksleren.
relæ og termostat til den elektriske varmer.
det hele kan fås på monopoel.de
de har vist også sæt til salg.
derudover plejer man at stille åbningstrykket på indsprøjtningsdyserne lidt op, samt fremrykke indsprøjtningstidspunktet 0.8 grad for at forbedre forstøvning og tænding, idet raps har et højere flammepunkt end diesel.
med dette system burde man kunne køre 100% raps, 2/3 af året.
ring endelig hvis der er spørgsmål
obs!! pumpedyse motorer kan IKKE tåle 1-tanks raps systemer!! og IGEN høje omdrejningstal med kold motor. der kan opstå kaviteter i smørekanalerne i pumpen ved det kolde og tykkere brændstof hvilket gør at højtryksstemplet ikke smøres og derfor brænder fast, og knækker drivakslen. dette er et kendt fænomen i tyskland hvor disse systemer er mere udbredt end herhjeme og de kalder det en "kolbenfrässer"