Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: Zenith-Stromberg (16-06-2009 13:18:51)
Ole Jensen #7456, reg. øsj
Ja - tror Knud har meget ret i sin fornemmelse omkring type kendskab mellen de forskellige karburator som har været monteret på LR og andre britiske biler i tidens løb.

Historien bag Stomberg er enligtaget lidt mudret, som det så ofte er omkring producenter af karburator.

Man kan læse mere på nettet omkring Triumph´s Stromberg project, på at efterligne Skinner Union´s Karburator, som jeg iøvrigt synes er den beste til LR. SU var i udviklings stadiet af Stromberg omfattet patent rettigheder, derved design forskellen med gummimembranen, som iøvrigt alt for mange ejer selv tager liv af, fordi de ikke forstår at man skal bruge syrefri olie som ikke opløser membranen.

Den org. oil var/er en SAE 20 engineoil (syrefri). Volvo anbefalet derimod en ATF oil, som også dur, hvis man skifer membranen jvf. serviceforskrifterne. En ATF oil er generelt en 5W-30 engineoil viskositet (svarende til 70W-80 gearoil viskositet) med lavt syreindhold. Men en ATF er betydelig mere udbredt (på serviceværkstedet) end en syrefri single grade SAE 20 engineoil ville være, og det er vel forklaringen.

En anden ting som også ofte forvirer, er at der på nogle Zenith-Stromberg karburator også står Solex på klokken...! - Triumph havde ikke faciliteterne til selv at producer deres Stromberg carb. der blev indgået aftale med Zenith om at producer nyudviklingen, Zenith indgik senere i partnerskab med Solex, for tilsidst at blive opslugt Solex, som igen blev opkøbt af Magneti Marelli, som bekendt også ejer af Weber...!

Hvilket leder mig til lige at bemærke...

Mange tror fejlagtigt at Edelbrock performer series er en Weber karburator, det er den bestemt ikke...! Den er en re-designet Carter 9000 serie carb. som Edelbrock samlet op, efter Carter gik ned. Edelbrock får den produceret hos Weber USA. - Dem som har en Edelbrock, har sikkert under sig over at der både står Weber-Mangneti Marlli- W/USA. men forklaringen er jo nem nok..!

Hint - Hvis man har en Gl. Carter 9000 serie carb. kan man skaffe dele hos Edelbrock.

Det er ofte nævnt på forum at Holley har en carb. til off-road, det har de så ment også, serien hedder Off-road Truck Avenger M/4150

http://www.holley.com/types/Truck%20Avenger.asp

Er ikke særlige velegnet til små RV8, alt under 302 cubic inches er småt for de gale cowboys. den mindste carb. kan muligvis modificeres.

et lille filmklip - http://www.holleytv.com/video/6238

Man kan måske mene at de bruger det forkerte bilmærke, som reklame for deres carb...!! men de er jo, skøre de cowboys.

Har altid underet mig over at LR valgte at brug Zenith-Stromberg til deres RV8, da jeg på grund af gummimembranen designet anser den for at være mindre robust i forhold til SU, men det er sikkert blot mig...(eller var det omkostninger igen..?)

Mv. Ole
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "vippearm"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.