sv: Tændnings banken (14-07-2009 21:07:44)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f
Efter min bedste overbevisning; nej, de har ikke ret.
Men hvis de justerer efter mærkerne så er det ikke altid det kommer til at snurre rigtigt.
En gammel seriebil skal justeres på gehør, altså en grundindstilling, der som regel ikke er tilfredsstillende, så løsner man bolten der holder strømfordeleren og flytter fordeleren 1-2mm, som regel med uret (kompensation for slitage i motoren) så kører man et par dage med, hvis det ikke er tilfredsstillende så får den 1-2mm igen og så videre.
Bolten skal selvfølgelig strammes igen efter hver justering.
På et tidspunkt rammer man det rigtige punkt og motoren snurrer som en seriebils 2.25L skal gøre det.
Det betinger at tøndrør, platiner, rotor, dæksel og kondensator er i orden.
Med 8,1 i kompression kan du sagtens køre på 92 oktan og godt, husk endelig tilsætningen til den gamle motor.
Mvh
Kenneth Poulsen - 109" STW benzin 1971