sv: Motorproblemer 2,25 serie benzin (15-07-2009 02:20:03)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl
Hej Lars.
Først afmonter den runde dims, og prop hullet ind til karburatoren tæt til. Før udåndingsluften fra toppen af ventildækslet gennem en oliesikker slange, ned til bagenden af bilen.
De oliedampe der kommer ud af motoren gør ingen nytte inde i motoren, de får koks til at danne sig på indsugningsventilerne, og giver dermed motoren åndenød.
Sørg for at forbindelserne på vacumrøret til tændingen er helt tætte, ellers får du falsk luft ind til karburatoren.
Det kan sagten lade sig gøre at montere strømfordeleren omvendt på akslen, selv om der er en forskudt rille i den skive, der ligger oven på drivhjulet til oliepumpen.
Tjek tændingsrækkefølgen 1342. Når cylinder 1 er i top og begge ventiler er helt lukket, skal rotoren pege mod det tændkabel der sidder på cylinder 1.
Når du får gang i motoren så prøv at lade den køre uden ventildækslet monteret så kan du tjekke om den får olie til vippetøjet hele vejen hen.
Du kan også prøve at sætte et søgerblad ind og mærke ventilspillerummet mens motoren kører.
Skulle der være en ventil der hænger så kan du mærke det på den måde.
Du er velkommen til at ringe til mig, da fjerndiagnose måske er lidt lettere over telefonen. 20296409
Venlig hilsen
Hartley 109" STW 1972, også med orange rotorblink :-)
Held og lykke med fejlfindingen.