sv: sv: Kørsel i løs sand med 2WD (02-08-2009 22:53:43)
Peter Stind Rosendahl
Vi skal lige bringe endnu et aspekt på banen: Slangeløse dæk eller dæk med slanger. Teknikken med at lukke luft ud af dækkene hænger sammen med kørsel med dæk med slanger. Der bliver sammenlignet med en MTB cykel - og den kører jo også med slanger. Hvis der lukkes luft ud af et slangeløst dæk skal der ikke være ret meget ujævnhed i underlaget før det slangeløse dæk et kort øjeblik mister sit tætte greb om fælgen og dermed lukker al luften ud. Samme problem opstår når man drejer - dækket bliver meget let kørt af fælgen fordi det igen et kort øjeblik bliver utæt og igen mister al luften. Jeg har testet med slangeløse dæk på sand og dæktrykket må kun sænkes lidt uden det for alvor giver problemer. Dæk med slanger kan køre med halvt tryk på sand uden problemer.
Og så den med rullemodstand - jo større flade der har fat i underlaget, jo større rullemodstand.
MEN - jo større flade der rører underlaget jo mindre synker køretøjet i - men det har ikke noget med rullemodstand at gøre. Det er det samme som med stiletter - de giver mærker i trægulvene. Det handler om at få fordelt trykket mest muligt.