sv: sv: sv: sv: sv: Kørsel i løs sand med 2WD (03-08-2009 19:18:10)
Dennis Bager
Mit spørgsmål gælder ikke en alm. bil på gadefælge eller med lavprofil.
Vores VW caravelle T3 Syncro kører med permanent firehjulstræk og har dif. lock både foran og bagved. Dækkene vi kører på er normalprofil (altså 82) og slangeløse. Dækstr. er dimmensioneret efter hvor stort reservedæk der er plads til, og det er desværre kun et 195R15.
Mit spørgsmål kommer sig af at vi her i Sydamerika har fået et problem med differentialet foran, samt trækakslen til det ene forhjul. Og da her er meget begrænsede muligheder for at skaffe reservedele i Ecuador og Peru, hvor vi er nu. Så er alternertivet til at risikere at ødelægge transmissionen er at pille kardanakslen af (den store der trækker fra motoren bagi og hen til forhjulene) og så kører kun med baghjulstræk. Men med vores oppakning bagi, en kasse på bagsmækken og med motoren bagi, så har vi alligevel den største vægt på baghjulene, så jeg tror ikke at forhjulene trækker alverden.
Men herovre er ikke alle veje lige gode, og jeg kan godt frygte at vi også kommer til nogle sandstrækninger i alt deres ørken her.
Til bidrag af erfaringer, så har vi kørt en del på Fraser Island udfor Brisbane på Australiens østkyst. Dette er verdens største sandø (næsten halv str. af jylland). Her er ingen veje men derimod en del spor i sandet. Også inde i skoven vokser træerne direkte på sandet, så når man kører rundt derinde, så er der rigtig mange sving og man kører med det helt lave dæktryk for ikke at synke i (18-20psi). Vi havde intet problem med at dækkene krængede af fælgen, selvom de ser rigtig rigtig flade ud med det lave tryk.