Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: Maling af eloxeret aluminium (08-08-2009 04:43:09)
Ole Jensen #7456, reg. øsj
Hejsa igen

Ja, det kan være lidt forvirrende når begrebet er udsat for dårlig oversættelse eller fordanskning, så som - anodisering / alusering / eloxering / eloksering. selv på engelsk er der varianter af samme betegnelse - anodization, eller på britisk engelsk - anodising.

Nogle vil sikkert mene at anodising er den originale betegnelse, i det at det er en britisk opfindelse (fra mellenkrigsårene), men anodization er den mest udbredte betegnelse i engelsk sproget litteratur.Nu kan kan det hurtigt blive en akademisk battle på ord om betegnelse/begreber, som ret beset ikke tjener noget formål.

Opgaven må være at giv Michael så mange korrekte brugbare oplysninger som mulig, således at han er i stand til at vælge for el. imod/med el. uden.

Michael er tydligt interesseret i, at optimerer sine investering mest muligt, og søger derved råd/vejledning omkring hvordan/hvorledes.

Jeg fornemmer en vis usikkerhed i Michaels forrige kommentar, hvilket er klart forståeligt efter de sidste udmærke velment indlæg, omend de er lidt modsigende.

Måske man godt kan mene at eloksering og anodisering er en og samme sag, men det er kun hvis man erkender at anodization findes i flere varianter, så som Chromic acid anodizing / Sulfuric acid anodizing / Organic acid anodizing / Phosphoric acid anodizing, samt at applikations metoden også kan varierer. Derved er anodizing ikke bare anodizing...!

Anodizied overflader betragtes almindeligvis som mere (adhesion) vedhæftende end den bare metalflade, og efter som anodization er en overflade beskyttelse, så det virker usmart at begynde at slibe i den beskyttende overflade. Hvorfor så bruge ressourser på overflade beskyttelse, hvis man alligevel bryder eller skader dette lag. I værste fald gør man mere skade end gavn, så det giver ingen mening, efter som en evt. primeren hæfter bedst på anodizied overflade kontra en ubehandlet aluminium alloy

Aluminium er som bekendt ikke bare aluminium, og bruges sjældent i ren form da rent alu. ikke besidder nogle specielt styrke, men har relative gode korrosions resistent egenskaber. Aluminium alloy deles almindeligvis i tre grupper Aerospace alloys - Marine alloys - Automotive alloys eks.vis bruges 2024, 7075 legeringer næsten kun inde for luftfart hvorimod 6111 udelukkende bruges i autobranchen, når der er tale om plade struktur. Det forholder sig lidt anderledes alu-profiler, her finders der andre legeringer, ofte for at gøre dem svejsbar.

For visse alu. alloys plader påvalses et tyndt lag rent alu. på begge side af pladen, kaldet cladding laget eller ofte omtalt som alclad laget. Dette lag skal ikke helst ikke brydes, da det yder korrosionbeskyttelse for den mindre resistent alloy, om pladen i øvrigt består af. Langt fra alle Alu-profiler har et alcald lag, derfor påføres ofte en anodized coating.

Normalt betragtes anodized coating som moderat vejrlig beskyttelse. Det afhænger naturligvis meget af det miljø coatingen udsættes for. Derfor ville jeg ikke personligt være i tvivl, jeg ville straks vælge yderlig beskyttelse fra elements påvirkning, med en zinc chromate primer i det den næsten virker som en kold galvanisering. Det var også de egenskaber man udviklede den til at have i tidernes morgen, senere i forløbet tilførte man grønt pigment så den også kunne bruges i fortidens cockpit design, ved udvendig anvendelse forstærkes den altid med en top-coat.

Alternativt er det måske være at overveje en pulverlakering...!

Må nok heller præciser at Alodine ikke er en anodized coating, men en type Chromate conversion coating. Faktisk Alodine et trademark fra det tidligere Amchem Products Incorporated (1945), som i dag er opslugt af Henkel.

Mv. Ole




Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "aksel"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.