sv: sv: glasblæsning (10-08-2009 10:46:03)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl
Hej i forum og hej Stefan.
Nu vil jeg ikke være mere stivnakket end at jeg vil slutte af med at tilføje til det at overfladebehandle aluminium er en lidt sværere proces end med stål og andre metaller. Aluminium og rustfri (eller rustfast stål som det burde hedde) og andre metaller der oxiderer med en kraftig oxidhinde skal denne hinde fjernes helt eller delvis for at få den efterfølgende behandling til at hænge på. Stål sandblæses da det kan holde til det og aluminium og rustfrit skal helst glasblæses da glasstøvet ikke hænger i overfladen og glasstøvets hastighed ikke bliver så stor at overfladen får "skader" (korn hænger fast o.lign.). Sandblæsning og glasblæsning gør at selve overfladen bliver ru og får et større areal som evt. maling kan binde bedre på.
Stefan: Jeg vil også til sidst give dig lidt ret med hensyn til behandlingstiden. Oxidhinden er jo aluminium der i forbindelse med luftens ilt oxiderer (ruster kan man sige), og hinden er i tykklesen MY og den første hinde kommer øjeblikkeligt men oxidhinden bliver gradvis tykkere indtil at der ikke kommer mere ilt til det rene aluminium og så dannes der ikke oxid hinde mere før ilten kommer i forbindelse med den rene aluminium, Tiden indtil hinden er færdig går der noget længere tid, ligesom når aluminium modner op, fra blød til hård i nogle legeringer.
Og til sidst bliver jo meget aluminium anodiseret og eloxeret og her tages hinden kemisk og jeg mener også de kun har begrænset tid, men de kan jo ikke kun have sekunder men nok om det nu....
Håber at vi en dag mødes derude.
Claus