Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: Fartpilot og omdr.tæller (17-08-2009 23:23:26)
Stig Damgaard Hansen #7689, reg. nvsj
Hej Hans,

i begge tilfælde findes der både uoriginale og originale (eller noget der ligner) løsninger.

Omdrejningstæller: Når det drejer sig om omdrejningstæller, kan man købe en original der monteres i stedet for uret. Man kan evt. flytte temperatur- og tankmåler et hul væk fra speedometeret, så omdrejningstælleren kommer til at sidde ved siden af speedometeret.
Ledningsmæssigt sluttes omdrejningstælleren til stikket ved styreboksen, dette er en let løsning.

Den uoriginale løsning er en universal omdrejningstæller for dieselmotorer købt i en biltilbehørsforretning. Denne kan også monteres i stedet for uret eller i en universal holder andetsteds i bilen.
Ledningsmæssigt skal denne sluttes til generatoren.
Dette gør at endedækslet på generatoren skal afmonteres, og der skal laves et hul i dækslet til ledningen.
Efterfølgende skal omdrejningstælleren kalibreres vha. en omdrejningstæller, der kan måle omdrejninger på remhjulet for enden af krumtappen.
Denne løsning er ikke lige så let som den originale, der er kalibreret fra fabrikken.

Min egen løsning er en VDO-omdrejningstæller fra Bilcentret monteret på generatoren.


Fartpilot: Der findes ingen original fartpilot til Defender TD5, men der er noget der ligner. Funktionen er bygget ind i styreboksen, men Land Rover har åbenbart valgt ikke at bruge den i det færdige produkt. Men da den jo er i styreboksen, er det kun et spørgsmål om nogle kontakter og noget ledning.
Der findes instruktioner på nettet, men jeg vil anbefale at købe et færdigt sæt hos en udenlandsk udstyrsforhandler. Jeg har ikke set produktet til salg i DK.
Dette sæt består af kontakter og ledningsnet med de rigtige stik, så det er nemt at montere. Jeg har købt mit sæt hos Nakatanenga (er på DLRK´s linkside), og det tog ca. 1½ time at montere. Fartpiloten virker upåklageligt.
Umiddelbart virker denne metode kun på MY02 og nyere, da de har en anden styreboks.
Hvis man har ændret gearingen i transfer-gearkassen, virker piloten vist ikke i femte gear, da motoromdrejningerne derfor ikke stemmer overens med nogle parametre i motorstyringen. Derfor, spørg leverandøren, hvis du har ændret gearing.
Der findes utallige uoriginale fartpiloter, hvoraf mange er ganske udmærkede, men det er mit indtryk, at de alle kræver et større montagearbejde, da piloten skal have impulser fra både kobling, brems, speeder, og motor - samt der skal være mekanisk forbindelse til speederen.

Håber, at mit indlæg kan være til hjælp..

Mvh. Stig Hansen
NVSJ 7689
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "plejlstang"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.