sv: sv: sv: sv: sv: Td5 for og imod (19-08-2009 16:56:40)
Lars Jørgensen #1584, reg. fyn
Hej Søren
Ja – men så vil jeg da godt sige noget.
Jeg kan kun tilslutte mig det som Ture og Nicolai skriver.
Ingen problemer og lige så nem at vedligeholde som andre Defendere. Min erfaring er at elektronikken er stabil.
Men lidt om vores egne biler:
Konen har en 110 bus TD5 årgang 2000 og jeg har en 90 TD5 årgang 1999
Bussen har vi haft i 6 år nu. Den havde gået 37.000km da vi fik den og har nu gået 295.000km så den kører da lidt. Den bringer os til og fra arbejde og rundt om i Europa på ferier incl. de skovspor og lign. vi måtte møde undervejs, med 2 tagtelte og hele molevitten så vægtmæssigt er vi tæt på totalen altså 2.950kg.
De eneste problemer med motoren har været den obligatoriske olie i ledningsnettet, men det er ordnet nu – det tog ca. een time at ordne og her i ferien er den begyndt at lække diesel ved ”fuel pressure regulator”.
90’eren har vi haft i 3 år og den havde kørt 196.000km da vi fik den og nu står uret på 255.000km
Den lever til gengæld et lidt hårdere liv, idet den bruges meget til terrænkørsel. Trial og trophy i DLRK og de seneste 3 sæsoner Challengeserien i Dansk Offroad Sport. Senest kørte Lea (min datter – siger konen) og jeg Speedchallenge på Sjælland i lørdags hvor den fik bøllebank i 6½time uden pauser, og sagt i al beskedenhed så vandt den rent faktisk og kørte tillige hurtigste omgangstid (vi nåede kun 3 omgange på 6½time !!!!). Vi har ikke haft de store problemer endnu. Den lækker også diesel fra ”fuel pressure regulator” og så har der været en medløber til fladremmen som satte sig.
Alt i alt efter min menig en solid motor og bil i øvrigt.
Servicemæssigt skifte jeg motorolie samt rotor for hver 10.000. Oliefilter skiftes for hver 30.000km. Gearolie skiftes for hver 20.000km og jeg anvender de olietyper som Landrover foreskriver motorolie 5/30 A1/B1 og MTF94 i hovedgearkassen samt 80/90 GL5 mineralsk olie i reduktionsgearkassen og differne. 90 skiftes lidt oftere (efter behov)
Håber du kan bruge dette til noget.
De bedste hilsner
Lars /1584 reg. Fyn
Har også kørt 2,25D, 2,5B, 2,6B, 200Tdi alle i 109 serie III