sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ny dummebøde til dieselbiler (28-08-2009 13:36:07)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn
Hej Jakob
Dette bliver et langt indlæg, bær over med mig. Problemet er måske blot lidt dybere end det lader til ved første øjekast
Ja "Roadpricing" er jo et begreb der er kommet for at blive. Den fordel jeg kan se i det, er netop som du også er inde på at man kan differenciere på hvad det koster at køre på vejene. I tyndt befolkede områder med ringe offentlig transport, skal det naturligvis være billigere end i tæt bebyggede områder med god kollektiv trafik. Lige kommet hjem fra London hvor de har denne "congestion charge"
Problemet med *kun* at betale når man kører, mener jeg er at hvis staten skal have de penge ind på roadpricing som de får ind nu på regstreringsafgifter, vægtafgifter osv, så bliver det vældig dyrt at køre 1. kilometer. Dette vil sandsynligvis få folk til at køre endnu mindre. Hvilket jo igen betyder lavere indtægter for staten. Men der er dybere perspektiver i det. Prøv at se det for dig. Hvergang du agter dig ud i din bil, vil gps'en fortælle dig hvad turen koster. Så begynder man, ikke bare at overveje om det er turen værd at køre til Bilka, men også om det kan betale sig at søge arbejde lidt længere væk. Det første ville måske være meget godt for miljøet, og den lokale købmand, i hvert fald i første omgang. På længere sigt vil det måske betyde at man får et stærkere incitatment for at flytte ind til byen, hvilket vil affolke landzonerne endnu mere og skabe flere kolonier af fattige og udstødte. Som nævnt før vil det også have betydning når man søger arbejde, hvilket gør det sværere for virksomheder at rekrutere personale.
Så er der det praktiske. Hvordan skal man registrere al den kørsel? Hvad med de biler der kører uden en eller anden elektronisk dims? Hvordan overvåger man dem? skal vi have video-overvåget samtlige gader og veje i Danmark? Hvem skal betale alt det udstyr?
Noget helt andet er at hvis biler bliver meget billige i indkøb vil folk købe mange flere af dem, da de ikke bliver produceret her i landet. Dette er næppe godt for handelsbalance og valutabbalance og hvad det hedder alt sammen. Og hvad så når de skal skrottes?
Sidst men ikke mindst. Det er muligt at Knud og andre føler sig snydt.Og vi hører da også om rod og slendrian. Men hvis vi vil have et samfund for alle, så behøver staten penge. Ved at lægge afgifter på biler bidrager dem der har råd, ikke bare til infrastrukturen, men også til dem der ikke har råd til bil eller så meget andet. Man for altså ikke blot hvad man betaler for. Havde vi 100% brugerbetaling på alt incl skoler sygehus mv, så levede vi i et samfund hvor i hvert fald jeg ikke havde lyst til at være.
Så min konklusion er er at det på den ene side vil blive dyrt og besværligt at indføre 100% roadpricing og for det andet vil det sansynligvis få vidrækkende og uheldige demografiske og sociale konsekvenser. Alting hænger sammen.
For øvrigt er der ud over ejerafgiften allerede en forkel på hvor meget man kører altså forbruger og forurener. Den ligger nemlig i afgiften på brændstof. En nem løsning kunne være at forhøje brændstofagifterne. Prøv at forestille dig hvilket ramaskrig det vil indebære.
Så glæd dig over at du nåede at købe en økonomisk Lupo inden WV tog den af samlebåndet, fordi det eneste sted den solgte var i Danmark, og det gjorde den, for vi som det eneste land havde progressive politikkere, der gjorde den prismæssig atraktiv i forhold til alm Lupo'er. Og glæd dig over alle de billige kilometer du allerede har kørt i den. At den er faldet i værdi? Tjae det gør brugte biler.
Venlig hilsen Niels