sv: sv: Som en ny bil... (02-09-2009 15:56:02)
Bo Helsted
Hej Michael,
det er de "gammeldags" gummi-indeni-metalrør bøsninger (også kaldet Metalastic) jeg har monteret. Der er megen diskussion om polybøsninger eller gummi på div. fora, så vidt jeg har kunnet afkode det, skulle originale være bedst til vejkørsel, mens poly (der kan fås i forskellige hårdheder), skulle være bedst til offroad. Og så er der ydermere fordelen ved poly´erne, at når man én gang er igang med dem, har man ikke længere det store besvær med at skifte (de er lette at få af/på). Jeg ville gerne bevare de originale egenskaber og valgte derfor alligevel de gammeldags. Jeg tænkte også, at når de gamle har siddet der i 19 år, så holder de nye nok bilens levetid ud (måske bliver jeg klogere om 5-10 år, hvis der ikke er kommet forbud mod V8 på det tidspunkt).
Mine fjedre ser OK ud, og bilen "hænger" ikke, så de er ikke skiftet. Derimod har jeg tidligere skiftet alle støddæmpere. De var, mildest talt, færdige...gennemtærede og uden nogen dæmpning.
Jeg kan ikke helt overskue om det er en fordel at lave "det hele" på en gang; På den ene side sparer du tid til hjul af/på, værktøj frem osv, på den anden side er det udelukkende dæmpere/fjedre der holder forakslen på plads, når du fjerner panhard- og radiusarmene, så jeg ville nok lave en ting ad gangen.
Hvis du stadig har de originale bøsninger i, har jeg et værktøj, der passer præcis indover, når de skal presses ud (hvis du har adgang til en hydraulisk presse).
Mange RR hilsner
Bo