sv: Våbenloven og Land-Rover (09-09-2009 08:46:09)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn
Hmm, nu ved jeg ikke om dette er det rette forum at diskutere dette. Men siden der nu er hul på posen så vil jeg blot sige at i forhold til den aktuelle dom for at køre rundt med hobbyknive i dørlommen, der er jeg nu enig med dommeren.
Det er naturligvis trist for den unge mand, dersom der er tale om en forglemmelse, hvad der sikkert er. Men hvis han blev frifundet, kunne alle bøller jo i fremtiden vælge hobbykniv, for dommen ville jo skabe precædens. Alle ville kunne undskylde en hobbykniv med at de glemte og lægge den af. Så ville knivloven jo være udhulet.
En hobbykniv er for øvrigt sindsyg skarp, hurtig udfoldet og ofte enhåndsbetjent, og endda med lås. Tilmed er den billig. Den er så vidt jeg ved allerede et foretrukken våben blandt voldsforbrydere. Bare fordi man har en hjemme i skuffen er den altså ikke et uskyldigt stykke værktøj.
Loven omhandler knive, da det er dem der er problemet. Ikke alt det øvrige grej der opremses. Men brugte du din feltspade eller din økse som våben, ville du også få en dom for det. Loven er for øvrigt tænkt netop mod vold i nattelivet. Jeg er sikker på at politiet ikke interesser sig for hvad der ligger dybt ned i din værktøjskasse en mandag formiddag. De kan derimod være vældig interesserede i hvad du har let tilgængeligt i din dørlomme når du cruiser rundt foran diskotetet ved nattetide.
Kort sagt: Der er en lov mod knive i nattelivet. Det fik han en dom for. Det har intet at gøre med hvad vi kører rundt med af grej
Hilsen Niels