Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: alternativt oliefilter - nogen der kender det? (02-11-2009 23:28:15)
Ole Jensen #7456, reg. øsj
Det ville bestemt være godt for motorens holdbarhed, hvis filteringen af olien blev forbedret set i relation standart filter. Som tommefingerregel kan man generelt forvente at standart filter, filtrerer partikler som har en størrelse omkring 40 micron.

Test har vist at der er en betraklige positiv gevinst i relation til mindre slidtage på motoren, Hvis man benytter et filter med mindre micron. Man kan reducer slidtaget med ca. 50% hvis man reducer fra 40 micron til 30 micron, eller ca. omkring 70% hvis man benytter et filter med 15 micron.

Oliens evne til at indkapsle partikler i sammehænget er bestemt ikke uvæsentligt for resultatet, full-syntetisk olie har generelt bedre egenskaber til dette, kontra mineralsk olie.

Se evt. http://superiorsyntheticsonline.com/Documents/Oil_Filter_Efficiencies.pdf

Har selv med gode resultat afprøvet K&N olie filter, som skulle være et 10 micron filter, men finder prisen herhjemme for høj, leder nu efter et billigt sted i UK.

Hvis nogle kender sådan et sted, må de godt give lyd...!

Men den største forbryder i relation til slidtage, er uden tvivl kold/tør start, man siger generelt at det i selv udgøre 50% sildtagen. Det findes der naturligvis også en løsning på...

http://www.pre-luber.com/Automotive.htm

Jeg vil så mene at med lidt hjemmesløjt, at man godt selv kan sammenflette et ligende system for et mindre beløb...

Mht. LRF filteret synes jeg bestem der mangler lidt dokumentationen samt data om filteret...? - ingen tvivl om at hvis det forholder således som beskrevet, at filteret er opbygget af 5 lag samt steel mesh, så er det en af de bedre konstruktioner. Gode filter er som regel opbygger med glasfiber lag, syntetisk fiber samt et lag af cellulosefibre. Almindelig standart (papier/pap) filter er som regel opbygget i et enkelt lag af cellulosefiber.

Mv. Ole
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "generator"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.