Start/Forbrugs Batterier (30-11-2009 21:01:14)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj
Fra tid til anden, går diskussionen om batterier, herunder spørgsmålet om man kan bruge et forbrugs batteri til start, enda ved lave temperaturer, og efter noget forbrug.
Jeg ville lige dele nogen erfaringer fra sidste week-end, da Jeg måtte endelig skifte batterier på min One-Ton, (24 Volt)
For mig, ville seperat starte/forbrugs batterier, med skille relæ, faktisk betyde at Jeg skulle installere 4 stk batteri i bilen,(den er 24V) og det ville fylde og veje en del!
Selvsagt ville Jeg også gerne bruge olie-fyr, køleskab, arbejdslygter, og diverse andet, enda uden at starte motoren!
Selvfølgelig skal bilen starte som forskrækket ved minus 15C eller koldere dagen efter.
Jeg tog chancen,(da en Serie Bil, som bekendt, har "Manual Backup" på starten!) og installerede 2 stk 73AH, SMF Marine Batterier fra Biltema! Art Nr- 80-4731.
Ved ankomst til Hytten var der minus 2C, og køleskabet fik lov at køre 1 1/2 T under aflæsning og indrettning. derefter en tur på 500m efter vand. Morgenen efter ved Minus 5C startede bilen helt fint.
Derefter en tur på 6.5 Km op til ski turens startpunkt. Dog bliver motoren godt varmt, da turen går godt opad, og noget i lav-område på den røde stang! Efter 4 1/2t nedkøling, mens jeg rendt på ski, startede bilen som på en sommerdag.
Så fulgt hjemmeturen, uden meget motorvarmning, derefter en del brug af lygter og div med standset motor.
Dagen efter (Søndag) var Temp ca minus 12C, men motoren startede igen, som på en sommerdag. Ligeledes efter Ski-Turen, var motor start helt gode, måske enda bedre end man husker med godt nedkølet start batterier.
Min konklusion;- Med 24V kan man godt bruge 1 sæt forbrugs batterier til det hele. Man er fristet til at tro at en Diesel ville også være mindst ligeså godt på forbrugs batterier, her tænker jeg på forvarmning, og evt flere start forsøg.
Jeg er intresseret i andres erfaringer med dette, og specielt om nogen har gjort forsøget med 12V.
Hilsen fra Norge! Herlig Ski-Føre i Tuddal (N-Telemark).