sv: Start/Forbrugs Batterier (01-12-2009 18:57:40)
Verner Andersen #2749, reg. ssj
Det handler om Ohm & Volt og om det bliver jul i den flyvende tallerken; en kollega jeg havde for en del år siden ejede en tysk mindre Ford med 6voltsanlæg.
Vintermorgener havde han et fast ritual; sætte vand over til kaffe, kigge ud ad vinduet, var der det mindste der
smagte af frost, fugt og startbesvær ringede han til Falck, og det passede med når han havde drukket sin kaffe var Falck og starte bilen. Hans batteri havde sikkert set sine bedre dage, men problemet med 6voltsanlæg var et stort spændingsfald, omvendt er der ikke meget af dette på 24v. anlæg og ved et evt. 48v. anlæg kunne 4x12v. pæne motorcykelbatterier anvendes. Har selv kun gode erfaringer med Biltemas akkuer; 2x86AH i 24v militærbenziner er måske "overkill" men det var de største der passede i batterirammen og kan så også anvendes i 110" 12v. dieselen.