Land Rover Forum

Svar på indlægget:

Defendervents (28-12-2009 18:23:01)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj
Halløj på Forum,

I disse kolde tider, hvor det originale ventilationssystem i en Defender til tider kommer til kort, vil jeg lige dele en erfaring med jer andre, som jeg har gjort mig efter at have monteret Defendervents fra Wiberg i løbet af dagen.

MIN erfaring er, at det er ikke helt så nemt som der står anført, og tingene passer heller ikke helt så godt som forventet.

1. De flexslanger som skal føre luft til sidedyserne er særdeles besværlige, grænsende til umulige, at få på hhv sidedyserne, samt de medfølgende nye forrudedyser. Endvidere er de lige knap i diameteren, er lavet af hård plast som flækker når de presses på, og sidst undre det, at der benyttes flexslange med en teoretisk betydelig indre luftmodstand.

2. De originale slanger fra varmefordelerkanalen er tillige noget, om ikke sige meget besværlige at montere på de nye forrudedyser. Her i særdeleshed den slange som sidder bag instrumenterne helt og aldeles håbløst.

3. Når hullet til sidedyssen bores i instumentbordsgrebet i højre side møder man en jernplade halvejs.
(Ihvertfald på en Defender 110 fra 01)

4. De nye forrudedysser passer ikke til monteringsbeslagene for de gamle.

5. Montage af flexslangen til den venstre sidedyse er et mareridt. Ingen plads, en slange som er umulig at få ind over dysen, og måske - for tykke fingre.

6. Sidst, det tager tid - lang tid.
Der er et helt instumentbræt som skal skilles ad og samles igen. Der er slanger som ikke vil på, der er gummipropper fra varmluftskanalen som ikke vil sidde fast når de forbindes med originalslangen til de nye forrudedyser, og sidst - der er plastiksøm i instumentbordet som kun er beregnet til at presses i en gang:-(

Men det spændende er: virker det? Sandt og sige, så ved jeg det ikke endnu. Jeg havde forventet at der blæste en stiv kulling ud af sidedyserne, og en sand orkan ud af de nye forrudedyser, men der er nok mere tale om en sagte brise ud af sidedyserne, og en let vind ud af forrudedyserne, men det kan jo være, at det er nok?

Indlægget er ikke skrevet for at afskrække andre, men for at delagtiggøre andre i, hvilke udfordringer jeg havde ifm montage af Defvents.

Jeg hører gerne hvis der er andre der har erfaringer med hhv montage, men også virkningsgraden af de pågældende defvents - det er jo dejligt at have noget positivt at se frem til efter sådan en dag...

De bedste Defender(vents) hilsner,

Jesper
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "stikaksel"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.