Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Betyder det egentlig noget at ligge bag ved en lastbil (03-02-2010 11:42:09)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl
Hej Tom.

Ja, det kunne måske umiddelbart synes ønskeligt, hvis Færdselsloven og al mulig anden lovgivning altid var så dejlig konkret, at man kunne finde ethvert tænkeligt eksempel beskrevet og dernæst svaret på, hvordan reglerne dernæst ville være incl. moderationer i.f.t. til alle de forskellige varianter, der kunne tænkes. Men sådan er virkeligheden ikke, og sådan er lovgivning ikke*. Der findes masser af eksempler, hvor det ene eller andet ikke altid vil være objektivt og indiskuterbart måleligt, men hvor det vil bero på et skøn + evt. supplerende bevisførelse. Og husk i den forbindelse en meget væsentlig detalje. En betjent træffer ikke afgørelse (han kan højst rejse sigtelse, endda først efter godkendelse hos sit juridiske bagland). Det er retten, der træffer afgørelser. Med mindre du selv accepterer i de forskellige situationer, hvor loven giver mulighed for dette.

* Se f.eks. Færdselslovens § 41: "Et køretøjs hastighed skal til enhver tid være afpasset efter forholdene med særligt hensyn til andres sikkerhed. Den kørende skal herved tage vej-, vejr- og sigtforholdene, køretøjets tilstand og belæsning samt færdselsforholdene i øvrigt i betragtning. Hastigheden må aldrig blive større, end at føreren bevarer fuldt herredømme over køretøjet. Der skal kunne standses på den strækning af kørebanen foran køretøjet, som føreren har udsyn over, og foran enhver hindring, der kan påregnes. Ved nedblænding fra fjernlys (langt lys) til nærlys (kort lys) skal hastigheden før nedblændingen tilpasses de nye sigtforhold."

Her er da også mere end rigelig (og naturlig) basis for fortolkning. For hvordan måler man, om en hastighed ér eller ikke ér afpasset efter forholdene? Det kan man naturligvis ikke sige noget generelt om. Det må bero på et skøn og en vurdering i det konkrete tilfælde. Hvilket jeg faktisk personligt er mere tryg ved end utryg.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
A3 SB 1,8



Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "bakgear"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.