sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Betyder det egentlig noget at ligge bag ved en lastbil (03-02-2010 11:42:09)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl
Hej Tom.
Ja, det kunne måske umiddelbart synes ønskeligt, hvis Færdselsloven og al mulig anden lovgivning altid var så dejlig konkret, at man kunne finde ethvert tænkeligt eksempel beskrevet og dernæst svaret på, hvordan reglerne dernæst ville være incl. moderationer i.f.t. til alle de forskellige varianter, der kunne tænkes. Men sådan er virkeligheden ikke, og sådan er lovgivning ikke*. Der findes masser af eksempler, hvor det ene eller andet ikke altid vil være objektivt og indiskuterbart måleligt, men hvor det vil bero på et skøn + evt. supplerende bevisførelse. Og husk i den forbindelse en meget væsentlig detalje. En betjent træffer ikke afgørelse (han kan højst rejse sigtelse, endda først efter godkendelse hos sit juridiske bagland). Det er retten, der træffer afgørelser. Med mindre du selv accepterer i de forskellige situationer, hvor loven giver mulighed for dette.
* Se f.eks. Færdselslovens § 41: "Et køretøjs hastighed skal til enhver tid være afpasset efter forholdene med særligt hensyn til andres sikkerhed. Den kørende skal herved tage vej-, vejr- og sigtforholdene, køretøjets tilstand og belæsning samt færdselsforholdene i øvrigt i betragtning. Hastigheden må aldrig blive større, end at føreren bevarer fuldt herredømme over køretøjet. Der skal kunne standses på den strækning af kørebanen foran køretøjet, som føreren har udsyn over, og foran enhver hindring, der kan påregnes. Ved nedblænding fra fjernlys (langt lys) til nærlys (kort lys) skal hastigheden før nedblændingen tilpasses de nye sigtforhold."
Her er da også mere end rigelig (og naturlig) basis for fortolkning. For hvordan måler man, om en hastighed ér eller ikke ér afpasset efter forholdene? Det kan man naturligvis ikke sige noget generelt om. Det må bero på et skøn og en vurdering i det konkrete tilfælde. Hvilket jeg faktisk personligt er mere tryg ved end utryg.
Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
A3 SB 1,8