sv: sv: sv: Til HB ang bjærgning (11-02-2010 12:20:36)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl
Og hér er det så lige, at jeg kommer ind over og driller med et: "Ja, men lovgivning ér netop et udtryk for sund fornuft" - sådan som de til enhver tid værende flertal af borgere i et demokratisk samfund har valgt, at den sunde fornuft skal tolkes/aftales.
Problemet er bare, at der foruden et flertal også findes et mindretal, der evt. ser anderledes på det; eksemplificeret ved at man jo kunne tænke sig, at dét, der måtte være i overensstemmelse med min personlige sunde fornuft (i min interesse), ikke også altid tilsvarende er sund fornuft i mine medborgeres interesse. Og omvendt ;-)
"Sund fornuft", "rimelighed" og "retfærdighed" er bare nogle af de begreber, jurister og filosoffer har bakset med i årtusinder for at opnå enighed om forståelsen af. Men det er endnu ikke lykkedes...
Som både Mikael Friis og den gode mand fra Forsikringsoplysningen udtrykker det, så kan det desværre ikke lade sig gøre i enhver henseende og ubetinget at opnå den ansvarsfritagelsestilstand, man godt kunne ønske sig i.f.m. bjergning.
Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
A3 SB 1,8