Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: Smøre bladfjedre. (15-02-2010 14:00:04)
Ole Pedersen
Hej Christian og andre..

I tidernes go morgen gjorde vi som Ole Pars skriver:

Af med fjedrene, kanterne hvor lagene gnider mod hinanden rundes og rusten slibes væk på lagene nye bøsninger monteres, fjedrene smøres med en god kvalitet fedt noget der kan tåle vand og som har et højt smælte punkt og bære evne, smørefedt har forskellig bære evne den skal være så høj som mulig.

Fjedrene samles med en ny bolt og nu kommer det bedste, det som gør at der går lidt længere inden man skal igang igen, man tager nogle lagner, kan god være aflagte ;-) river dem i 10cm brede strimler dypper dem i en blanding af 50% hyd olie og 50% tagtjære, føj hvor det sviner, nu vikles fjedrene så ind i disse strimler og det må godt være mange lag, mener at huske at det var 5-10 lag vi endte med, til sidst så omvikles der med snor for at holde på det hele.
Og husk der skal ikke noget på der hvor fjederen skal sidde på akslen.

Snoren skal fornys af og til hvis man køre meget i terræn, ligesom det også er godt at skifte lærred ud for der kan gemme sig meget skidt inden i---en af ulemperne ved dette.

Så skal de blot monteres med nye bolte og møtrikke efter behov og man er klar til at nyde sin nye "sofa" for den bliver blød, rigtig blød og den kan flekse stort set som med parabolske alt afhængig af fjederne typen (antal lag)

Og hvis man køber parabolske så er der som Jens skriver ikke nogen genvej til noget der holder, fjedre til 1000kr stykket tror jeg ikke meget på når jeg ved hvor kompliceret det er at lave gode Parabolske fjedre.

Jeg ved ikke hvad der menes med Santana et eller andet, men Santana var så vidt vides først med dem på deres LR cloner..

MVRH

Ole
SLROC
2591

Ps hvis man har adgang til en hydraulisk rør bukker kan man med lidt øvelse give hvert lag et klem for hver 7cm for at giver dem lidt mere højde, men pas på, det blir nemt for meget og det kræver øvelse at få dem ens så bilen står lige, men det virker, har gjort dem mange gange før de gode parabolske kom på markedet.


Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "tandrem"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.