Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: Turbo på 2,5 N/A (24-02-2010 08:53:03)
ole pedersen
Hej Magnus.

Det kan godt gå, MEN !!! der er flere ting du skal være opmærksom på, for det første så skal dit køle system være i orden og du skal finde et køler dæksel der giver mere tryk i dit køle system end normalt fx hvis det normale er 7-9psi ville jeg gå finde et der giver dig fx 12psi, dette for at undgå lokalkogning inde omkring forkamre og udstødnings kanal, lokalkogning her kan man sagtens have uden at temperaturen eller ser for høj ud, denne kogning er som oftest årsag til revner osv.

Dernæst er en oliekøler en god ting, find et oliefilter konsol fra en 2,5Td'er og få lavet et par slanger ud til en lille køler som du placere ude i fronten fx i hullet ved venstre side af køleren.

Og så skal du lade være med og køre lade tryk over 0,5 bar hvis du altså ikke også sætter en intercooler på.

Lade trykket er du nødt til og justere dig frem til, nu ved jeg ikke hvad det er for en lader og manifold du har anskaffet dig, men du kan sandsynligvis juster det på gevindstangen der forbinder wastegate actuatoren med wastegaten.

Og så skal der selvfølgelig skrues lidt op for mængden på pumpen, men lad nu være med og bliv for grådig, kig på røgen og hold øje med dit lade tryk og skal du være sikker på at du har tingene under kontrol så køb eller lån noget du kan måle udstødnings temp med, den skal som tommelfinger regel helst ikke over 650 grader sådan til hverdags brug, målt så tæt på udstødnings ventilen som muligt.

Og så skal motoren være i god stand, det nytter ikke noget at tro at man kan "tune" en masse på noget der ikke er i orden.

Og du får ikke bare vupti 87HK (som en anden en skriver her inde), du får det du justere dig til via brændstof mængden og lade tryk.

Hvis du laver det rigtigt og justere det rigtigt og så elles ikke begynder og lege Stirling Moss så vil du sandsyligvis også opleve at du køre lidt længere på literen, jaae nemlig du, men igen kun hvis du køre som du plejer.

Det var mine ord bygget på erfaring med det de sidste snart 30 år.

MVRH

Ole Pedersen
SLROC
2591

PS tjek lige med myndighedderne hvad der er af gældende regler for eftermontering af turbolader pt, de ændre sig fra tid til anden, bare så du ikke kommer i uføre den vej rundt.
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "bremsebakke"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.