sv: sv: sv: sv: sv: sv: Turbo på 2,25 (25-02-2010 18:32:36)
Christian Erik Stormark #4332, reg. øsj
Tak til Frimodt og Søren for en overordentlig lærerig diskussion og fortsæt endelig; jeg læser med stort udbytte og genopfrisker min læretids pensum.
Jeg tillader mig at konkludere, at intercooler, oliekøler og et højere kølevandstryk bør følge en turbo.
Det er et interssandt spørgsmål, hvor stor brænstoffets køling er. Hvis brænstoffet køler meget, burde motoren blive varm i tomgang. Det er dog i modstrid med mine iagtagelser af kølevandstemperaturen især denne kolde vinter. Det kan dog ikke udelukkes at der er andre faktore.
Vi har før diskuteret forvamning af brænstoffet. Dette burde bidrage betydeligt til motorens temperatur især når røggrænsen er nået. Poul burde ikke alene have fået en effektforøgelse; men også en større belastning af kølesystemet, når motoren belastes.
Det burde altsammen kunne testes uden større besvær ved de lave temperature, vi har for tiden. Diesel vil kunne være ca. -10 uden forvarmning og ca. 30 eller mere med forvarmning. Her ses bort fra den naturlige forvarmning, som brænstofsystemet og motoren sørger for.
Venlig hilsen
Christian, som glæder sig til at høre mere.