sv: sv: sv: sv: sv: sv: Turbo på 2,25 (25-02-2010 19:28:40)
Peter Hansen #4214, reg. ssj
Hej Søren. Jeg føler næsten en pligt til at informere om indsprøjtningsprincippet på en diesel.
Idét brændslen bliver frigivet ind til forbrændingskammeret forstøves brændslen til små partikler, disse partikler er dog stadig i væske form og kan derfor ikke sammenlignes med idéalgas lovens principper for ekspansion/køling(formoder det var tanken?). Dertil er det jo et faktum at kun en meget lille mængde af brændslen rammer en overflade i kammeret før det allerede er antændt. Dvs at brændslen ikke har nogen kontakt flade til andet end luften hvori partiklerne befinder sig, ergo, ingen varmeoverførsel af betydning gennem direkte overflade kontakt. Men tanken var god,for hvis man i en sådan lille motor kunne bruge spild varmen effektivt til at forvarme brændslen, ville du optimere effekten af din motor. Denne form for optimering virker dog glimrende på 2takts diesel motorer med en 90cm boring til søs.
Mvh Jakob, Peters søn...