sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Turbo på 2,25 (26-02-2010 12:52:14)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj
helt enig i at en oliekøler bør følge intercooler installation. selvom intercooleren jo som navnet antyder, køler luften så køler den jo kun luften i indsugningsøjeblikket, med det ene formål at få luftens volumen ned, således at man kan presse mere luft ind i cylinderen. og hvis man får mere luft (større fyldningsgrad) i kammeret så kan man også sprøjte mere diesel ind før røggrænsen nås, med dertil hørende flere hestekræfter.
MEN!! her kommer min teori: hvis man har større fyldningsgrad og mere diesel i kammereret må der nødvendigvis opstå:
1. højere tryk pga den større mængde luft i kammeret
2. større energi udladning pga det ekstra diesel.
derfor må motoren efter min umiddelbare observation blive varmere ved udnyttelse af intercooleren, hvorfor oliekøleren efter min mening må være en nødvendighed især på de ældre motortyper vi her snakker om. under køling af stemplerne er også et klart plus.
hvad mener i andre om den teori?