Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hastighedsbegrænser på busser? (18-03-2010 22:01:22)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl
Da indgangsspørgsmålet drejer sig om et køretøj fra 12/2000, bortfalder kravet om hastighedsbegrænser...

2004-500-108
J. nr.
1842
14.12.2004
Medd. nr.
Dato
Meddelelse
om
køretøjers indretning og udstyr mv.
FÆRDSELSSTYRELSEN
Hastighedsbegrænsere
Det meddeles herved, at Færdselsstyrelsen den 14. december 2004 har udstedt en bekendtgørelse om ændring af Detailforskrifter for køretøjer 2004, der træder i kraft den 1. januar 2005.
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser der gennemfører direktiv nr. 2002/85/EF om udvidelse af kravet om hastighedsbegrænsere til også at omfatte mindre busser og lastbiler.
Overgangsordning Direktivet indeholder bestemmelser om, at kravet for de mindste busser og lastbiler kan udskydes for biler, der alene anvendes nationalt.
Færdselsstyrelsen giver hermed tilladelse til, at personbil M2 og lastbil N2 med tilladt totalvægt på ikke over 7.500 kg indtil den 1. juli 2005 kan registreres på grundlag af typeattest eller godkendes ved syn, uagtet bilen ikke er forsynet med hastighedsbegrænser. Det er en betingelse, at bilen alene anvendes til national transport.
De nævnte biler, der er registreret første gang efter 1. januar 2005, skal dog være monteret med hastighedsbegrænser senest den 1. juli 2005.
Busser med reduceret sædeantal Told og Skattestyrelsen har oplyst at busser, der godkendes med reduceret sædeantal skal være forsynet med hastighedsbegrænser, uanset bussen alene godkendes i en udgave med mindre end ni passagerer. Hastighedsbegrænseren skal dog ikke indstilles og plomberes.
Ved syn med henblik på første registrering skal der medbringes dokumentation for, at bilen er forsynet med hastighedsbegrænser.
Funktionskontrol af hastighedsbegrænsere ved syn
Færdselsstyrelsen vil snarest på grundlag af den gennemførte høring og efter drøftelse med Ju-stitsministeriet udsende nærmere retningsliner for funktionskontrol af hastighedsbegrænsere for synvirksomheder.
Færdselsstyrelsen, den 14. december 2004
Ib Rasmussen

Lidt mere om direktivet:

EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV 2002/85/EF
af 5. november 2002
omændring af Rådets direktiv 92/6/EØF omm ontering og anvendelse af hastighedsbegrænsende
anordninger i visse klasser af motorkøretøjer i Fællesskabet
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE
UNION HAR —
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske
Fællesskab, særlig artikel 71,
under henvisning til forslag fra Kommissionen (1),
under henvisning til udtalelse fra Det Økonomiske og Sociale
Udvalg (2),
efter høring af Regionsudvalget,
efter proceduren i traktatens artikel 251 (3), og
ud fra følgende betragtninger:
(1) Trafiksikkerhed og transportrelaterede miljøspørgsmål
har væsentlig betydning for en bæredygtig mobilitet.
(2) Hastighedsbegrænsende anordninger til de tungeste
motorkøretøjer har haft positive virkninger for trafiksikkerheden
og har også bidraget til beskyttelsen af miljøet.
(3) Efter Rådets direktiv 92/6/EØF (4) kan kravetom montering
og anvendelse af hastighedsbegrænsende anordninger
udvides til også at omfatte lettere klasser af
erhvervskøretøjer afhængigt af de tekniske muligheder
og erfaringer i medlemsstaterne.
(4) En udvidelse af anvendelsesområdetfor direktiv 92/6/
EØF til også at omfatte køretøjer til passagerbefordring
eller godstransport på over 3,5 tons var en af de foranstaltninger,
som Rådet anbefalede i sin resolution af 26.
juni 2000 om større trafiksikkerhed (5), i overensstemmelse
med Kommissionens meddelelse af 20. marts
2000 om hovedopgaverne inden for trafiksikkerheden i
EU.
(5) Anvendelsesområdetfor direktiv 92/6/EØF bør udvides
til at omfatte motorkøretøjer i klasse M2, køretøjer i
klasse M3 med en totalmasse på over 5, men højst 10
tons og køretøjer i klasse N2.
(6) Da detforeliggende direktivs mål, nemlig indførelse af
ændringer i Fællesskabets bestemmelser for montering
og anvendelse af hastighedsbegrænsende anordninger i
visse klasser af store køretøjer, ikke i tilstrækkelig grad
kan opfyldes af medlemsstaterne alene, og derfor på
grund af handlingens omfang og virkninger bedre kan
gennemføres på fællesskabsplan, kan Fællesskabett ræffe
foranstaltninger i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet,
jf. traktatens artikel 5. I overensstemmelse
med proportionalitetsprincippet som fastlagt i ovennævnte
artikel går dette direktiv ikke videre, end det er
nødvendigtfor atopfylde disse mål.
(7) Direktiv 92/6/EØF bør ændres i overensstemmelse
hermed —
UDSTEDT FØLGENDE DIREKTIV:
Artikel 1
Direktiv 92/6/EØF ændres således:
1) Artikel 1-5 affattes således:
»Artikel 1
I dette direktiv forstås ved »motorkøretøj« ethvert motordrevet
køretøj, der tilhører klasse M2, M3, N2 eller N3, og
som er bestemt til færdsel på vej, med mindst fire hjul og en
konstruktivt bestemt maksimalhastighed på mere end
25 km/h.
Klasse M2, M3, N2 og N3 defineres som anførti bilag II til
Rådets direktiv 70/156/EØF (*).
Artikel 2
Medlemsstaterne træffer de nødvendige foranstaltninger til,
at de i artikel 1 nævnte motorkøretøjer i klasse M2 og M3
kun kan benyttes på offentlig vej, hvis de er påmonteret en
hastighedsbegrænsende anordning, der er således indstillet,
at køretøjets hastighed ikke kan overstige 100 km/h.
Køretøjer i klasse M3 med en totalmasse på over 10 tons,
som er indregistreret før den 1. januar 2005, kan fortsætte
med at være påmonteret anordninger, der er indstillet til en
maksimumshastighed på 100 km/h.
Artikel 3
1. Medlemsstaterne træffer de nødvendige foranstaltninger
til, at motorkøretøjer i klasse N2 og N3 kun kan
benyttes på offentlig vej, hvis de er påmonteret en hastighedsbegrænsende
anordning, der er således indstillet, at
køretøjets hastighed ikke kan overstige 90 km/h.
2. Medlemsstaterne kan for så vidt angår den hastighedsbegrænsende
anordning på køretøjer indregistreret på deres
område, der udelukkende anvendes til transport af farligt
gods, kræve en indstilling, der bevirker, at disse køretøjer
ikke kan overskride en maksimumshastighed, der ligger
under 90 km/h.
L 327/8 DA De Europæiske Fællesskabers Tidende 4.12.2002
(1) EFT C 270 E af 25.9.2001, s. 77.
(2) EFT C 48 af 21.2.2002, s. 47.
(3) Europa-Parlamentets udtalelse af 7.2.2002 (endnu ikke offentliggjort
i EFT), Rådets fælles holdning af 25.6.2002 (EFT 228 E af
25.9.2002, s. 14) og Europa-Parlamentets afgørelse af 24.9.2002
(endnu ikke offentliggjort i EFT).
(4) EFT L 57 af 2.3.1992, s. 27.
(5) EFT C 218 af 31.7.2000, s. 1.

Jeg afleder af hele den smøre, at hastighedsbegrænseren først kan kræves efter 01 OKT 2001.

Mht krav om fartskriver, findes er fyldestgørende oplysning i Vejledning om Syn af Køretøjer, 10.04.001 + 002 side 47 - 49
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "vippearm"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.