Land Rover Forum

Svar på indlægget:

Nem løsning på udskiftning af valve stem seals. (02-04-2010 23:56:13)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl
Hej.

Jeg vil lige komme med et indlæg til fryd og fornøjelse.

Min S3 Diesel røg uhæmmet da jeg fik den her for et par uger siden og mistanken faldt derfor på "paraplygummiet" der sidder over ventilstammerne og en udskiftning skulle forsøges.
Nu er det jo normalt en procedure der kræver at man hiver toppen af, men min kammerat sagde at det var aldeles unødvendigt. Og her begynder magien så...

Ideen er at man sætter cylinderene under tryk mens man arbejder, sådan at ventilerne ikke kan falde ned i motoren.

Løsningen er at finde et gammelt tændrør med det rigtige gevind og banke inderelektroden ud. Man skal så svejse en stump rør og en lynkobling i enden.
Derudover skal man lave et specielt lille koben der har samme facon som en ventil-tang i enden.

Når man så skal skifte ventilgummiet ud, starter man med at afmontere ventildækslet, nikketøjet og gløderørene.
Man skruer så sin luftstuds i et af gløderørshullerne og sætter 2-4 bars tryk på. Nu kan (de lukkede) ventiler i den cylinder ikke falde ned. Pas på! Motoren kan godt lige dreje lidt når der kommer tryk på...
Vha. det lille koben kan man nu ved at sætte en støttebolt til nikketøjet i igen og være lidt kreativ med lidt fladjern og en boremaskine, presse ventilfjederen sammen og fjerne klipsene med en magnet. Det kan være nødvendigt at dappe lidt på fjederen for løsne den uden at ventilen følger med ned.

Og på magisk vis er ventilgummiet nu lige til at skifte mens ventilen bliver hvor den skal.
Proceduren gentages så hele rækken hen een cylinder ad gangen.

Jeg ved ikke om det er en helt normal måde at gøre det på, men det er første gang jeg har prøvet det, og det tog ikke mere end en eftermiddag med div. kaffepauser og snak.

Så er oplevelsen givet videre.

Mvh
Jens
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "svinghjul"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.