Nem løsning på udskiftning af valve stem seals. (02-04-2010 23:56:13)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl
Hej.
Jeg vil lige komme med et indlæg til fryd og fornøjelse.
Min S3 Diesel røg uhæmmet da jeg fik den her for et par uger siden og mistanken faldt derfor på "paraplygummiet" der sidder over ventilstammerne og en udskiftning skulle forsøges.
Nu er det jo normalt en procedure der kræver at man hiver toppen af, men min kammerat sagde at det var aldeles unødvendigt. Og her begynder magien så...
Ideen er at man sætter cylinderene under tryk mens man arbejder, sådan at ventilerne ikke kan falde ned i motoren.
Løsningen er at finde et gammelt tændrør med det rigtige gevind og banke inderelektroden ud. Man skal så svejse en stump rør og en lynkobling i enden.
Derudover skal man lave et specielt lille koben der har samme facon som en ventil-tang i enden.
Når man så skal skifte ventilgummiet ud, starter man med at afmontere ventildækslet, nikketøjet og gløderørene.
Man skruer så sin luftstuds i et af gløderørshullerne og sætter 2-4 bars tryk på. Nu kan (de lukkede) ventiler i den cylinder ikke falde ned. Pas på! Motoren kan godt lige dreje lidt når der kommer tryk på...
Vha. det lille koben kan man nu ved at sætte en støttebolt til nikketøjet i igen og være lidt kreativ med lidt fladjern og en boremaskine, presse ventilfjederen sammen og fjerne klipsene med en magnet. Det kan være nødvendigt at dappe lidt på fjederen for løsne den uden at ventilen følger med ned.
Og på magisk vis er ventilgummiet nu lige til at skifte mens ventilen bliver hvor den skal.
Proceduren gentages så hele rækken hen een cylinder ad gangen.
Jeg ved ikke om det er en helt normal måde at gøre det på, men det er første gang jeg har prøvet det, og det tog ikke mere end en eftermiddag med div. kaffepauser og snak.
Så er oplevelsen givet videre.
Mvh
Jens