sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: tænding/ brændstof problemer HJÆLP (16-04-2010 22:36:41)
Verner Andersen #2749, reg. ssj
En tændspole kan testes ved at- aftag strømfordelerdæksel-
forbind et tændkabel direkte til tændspoletårnet- sæt et godt, rent tændrør i hætten på tændkablet- drej motoren så kontaktsættet er lukket- sæt tænding på bilen- tændrøret
holdes mod stel- og med en eks. negl eller ispind adskilles kontaktsættet; der skal så springe en fed blå gnist med et hørbart smæld. Har selv lavet et testtændrør
ved at bortskære side/stelelektroden, her skal kunne springe en gnist ved ovennævnte metode. Metoden fordrer dog at kabel og kondensator er ok. Er punkterne på kontaktsættet sortbrændte og arrede er kondensatoren def.
Et voltmeter er en god ting at have ved fejlsøgning,
fåes til rimelige penge hos eks. Harald Nyborg. Med et amperemeter kan tændspolen også testes, den bruger ca. 2 amp. med tænding sat til.
Kontroler også om centerkullet i strømfordelerdækslet er ok. det skal kunne bevæges og stikke mindst 4-8 mm. frem.