Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: Erfaringer med 300tdi og varm motor (29-04-2010 13:15:32)
Lars B Jørgensen
Hej Rune

Med fare for at Jørgen Lundrup igen langer ud efter mig, vover jeg alligevel pelsen, og vil gerne give mit besyv med.

Jeg kan ikke udtale mig om 300tdi, da jeg selv kun har haft problemer med køling i en gammel 6cyl 109 stw med en 200tdi motor og tilhørende 200tdi køler, og kan kun give Ole ret.
Få en kvalitets køler.

Vi kører med nogenlunde samme setup som I gør, stor tagbagagebærer med 2 tagtelte og en vægt der er på max (eller lidt over !).

Vi har en elblæser på som tændes manuelt dvs. ingen føler. Den tændes normalt kun ved terrænkørsel, køkørsel samt bjergkørsel. Normal kørsel på landevej/motorvej og bykørsel uden blæseren tændt – intet problem.

Vi havde problemer med at køle på en tur til Korsika. Da vi kom hjem skiftede vi til en ny original 200tdi køler. Problemet løst. På en tur i Pyrenæerne ”testede” vi. Ved opkørsler uden blæser steg temp. Men så snart blæser blev tændt faldt temp. igen til normal.

Hvis du har viskose propel på, så overvej at skifte til en fast propel. Drop også den elektriske. Ude i den store verden skal det være simpelt.
Har set en Kenlowe smelte ned i Iran i juni måned, samt benzinen boble i det lille glas ved karburatoren.
Tro mig, det KAN blive varmt. Vi havde langt over 50 grader inde i bilen.

Med ønsket om en rigtig god tur – og pas godt på Jer selv, der er ikke andre der gør det for Jer.


Lars /SLROC 527

110 stw TD5
90 TD5
109 stw
80 serie I, årg. 1950
Samt nogle flere
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "benzintank"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.