sv: Disco 3 og bremser, måske (23-05-2010 14:34:11)
Lars Kiærulf #7877, reg. vjyl
Hej Carsten
Hvis ikke du har skiftet skiver/klodser endnu og du har kørt terræn med den (hvilket jeg jo har set du har), så er jeg lidt imponeret. Min Disco 2 æder klodser som en lyst i terrænet pga. traction controllen. Det er vist på høje tid du får set/målt hvor meget klods/skive du har tilbage.
På en Disco II er skift af skiver og klodser ikke noget problem. Det der tager længst tid er at pille hjulet af og banke mudder af så man kan komme til boltene.
Hvis bare man har hænderne skruet nogenlunde rigtig på at det ikke en operation der burde volde vanskeligheder.
Af med hjulet, løsne den ene bolt der holder kaliberen, så kan den vippes til side og klodserne kan tages ud. Derefter løsnes den umbraco skrue der holder skiven fast og skive får et let dask med en hammer så den løsner sig. Herefter er det bare omvendt rækkefølge. Giv bolte en smule kobberfedt, så de er nemme at få ud igen. Pas ikke at rykke for meget i kablet til abs'en. Og lad være med at træde på bremsen mens bremsen er skildt ad.
Når du samler igen skal du have tvunget stemplet i kaliberen i bund. Der kan fåes specialværktøj til dette, men med lidt forsigtighed kan det også gøres med en kraftig skruetrækker og nogle trækklodser mellem stempel og skruetrækker. Gør det i steps og hold øje med væskestanden i din beholder til bremsevæske. Sug noget op hvis det er ved at løbe over.
Husk også IKKE at fedte klodser og skiver ind i fedt og olie. Og husk at afrense skiverne grundigt for alt fedt og.lign. inden montage. De er ofte beskyttet af et eller andet fedtet stads.
Hvis du skifter, skal du skifte begge sider på samme aksel - eller alle fire.
- Lars