sv: sv: Hjææææælp, hvorfor vil min bil ikke starte? (14-07-2010 07:14:46)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj
Første ting, din elektriske blæser trækker formentligt så mange ampere, så den skal have sin egen ledning direkte fra dit batteri. Jeg gætter på at den forbruger 10-30A, hvilket nok er lidt for meget at påføre dit lygte ledningsnet.
Jeg har været ude for at ledningsnettet brændte, da en tidligere ejer havde brugt alt for lille dimension på ledningen til blæseren.
Nu har du jo computer styring på din motor, så du kan evt få behov for fejlkode udlæsning.
mål hvor mange volt der er på batteriet?
Hvis der er en magnetventil på din pumpe, kontroller at denne har spænding?
På din starter motor, sider der vel 4 ledninger, den ene skulle være en rød/hvid som er en kabelsko, det er ledningen fra tændingen, kontroller at relæet for spænding når du drejer nøglen?
Kontroller også at der er spænding på den brun/hvide (forsyning til starter relæ)?
På en TD5 er der umiddelbart også en alarm ledning til ECU fra starter, efterse at denne sidder på såfremt der er en ledning, den burde være sort/orange .
Jeg tror det letteste med dit starter relæ, hvis det er gået i stykker, hvilket jeg ikke tror, så demonter relæet.
Læg det på file bænken og påfør 12 v direkte.
Oven i alt det her, så er der altså en mulighed for, at ECU'en har blokeret af den ene eller anden årsag, måske en strøm overvågning af forlygterne som nu har skulle trække en blæser.
Jeg kan ikke huske om ECU'en på en TD5 kan reset'es ved at være strømløs i nogle minutter.
Mvh
Stephan - du er velkommen til at ringe hvis jeg kan hjælpe dig.