tilbage

Land Rover Forum  

Index
100984: Elsagkyndig til TD5 - har brug for hjælp over telefonen .. (22-08-2010 11:35:27)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.166.188.182)
Hejsa, jeg bøvler med en TD5 hvor bremselyset ikke slukker når jeg stopper bilen. Bilen stopper heller ikke med det samme når jeg drejer nøglen. Hvis der findes en med lidt forstand på el så må I gerne ringe :o)

Mvh, Lars 51 388 903
Index
100993: sv: Elsagkyndig til TD5 - har brug for hjælp over telefonen .. (22-08-2010 20:15:25) (svar på 100984)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.62.137.240)
Hmm jeg har desværre fortsat problemer med min TD5. Bilen ville for anden gang ikke stoppe da jeg drejede nøglen og ville slukke. Sidst det skete skiftede jeg bl.a. bundstykket og jeg tror det var det som løste problemet. Nu er problemet så vendt tilbage. Bilen vil ikke slukke med det samme men efter 5 sekunder så dør den ud. Men selv om tændingen er slået fra og endda selv om nøglen er taget ud - så lyser bremselyset.

P.t. ser det således ud:

1.) Med alle bremsepærer afmonteret da lyser instrumentbordet op når jeg trykker på bremsepedalen. Altså kan det ikke være en kortslutning i pærerne som det er blevet foreslået tidligere.
2.) Jeg kan måle 12v spænding hvis jeg måler på begge pluspoler (bremselys og alm baglys) i bremselys-pæresoklen. Uden at røre bremsepedalen.
3.) Hvis jeg måler spænding på bundstykket så er det helt normalt bortset fra hvis jeg træder på bremsepedalen - så har jeg spænding på tilslutning 3 (se markeringen bag på bundstykket).

Der må altså være en kortslutning et eller andet sted - men hvor skal jeg lede?

Lars (51 388 903)


Index
100994: sv: sv: Elsagkyndig til TD5 - har brug for hjælp over telefonen .. (22-08-2010 20:36:18) (svar på 100993)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.11.105)
Du stiller et 10.000 kroners spørgsmål !

Personligt ville jeg ikke spilde så megen tid på at lede efter selv og køre til en autoelketriker/ LR-værksted, som vha diagnose kan finde fejlen lynhurtig.

Forslag om at checke alle stelforbindelser er velmente, men yderst besværlig - men prøv ved starteren.

Næste bud skulle være stikdåsen til anhængertrækket.

Strømmens veje er uransagelige!
Index
100997: sv: sv: sv: Elsagkyndig til TD5 - har brug for hjælp over telefonen .. (22-08-2010 21:05:48) (svar på 100994)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.62.137.240)
Tak Paul, jeg vil forsøge at lede efter stelproblemer.

Et par nye observationer, lyset i instrumentbordet lyser ikke hvis jeg tager sikringen til bremsepedalen - og trykker på bremsepedalen. det er jo fint nok. Men lyset i bremselyset forsvinder stadig ikke :o)

Lars
Index
100998: sv: sv: sv: sv: Elsagkyndig til TD5 - har brug for hjælp over telefonen .. (22-08-2010 21:09:23) (svar på 100997)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.11.105)
Hvad Land Rover snakker vi om? Defender eller Discovery ?
Index
100999: sv: sv: sv: sv: Elsagkyndig til TD5 - har brug for hjælp over telefonen .. (22-08-2010 21:12:25) (svar på 100997)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.144.63.12)
Hej Lars.

Kontakten til bremselyset, er den ok?

Jeg har ikke mulighed for at se mine el diagrammer igennem pt, men mine foreslag ville være bremse lys kontakten, smeltet fatning, eller ledninger på blinker/visker armen der er faldet af og laver forkerte forbindelser.

Det virker som om der er et relæ som ikke slår fra igen efter aktivering, hvilket antyder overgang/kortslutning et sted.

Dog er vi jo ude i en ECU styret bil så jeg kan overse ting.

Mvh

Stephan
Index
101008: sv: sv: sv: sv: sv: Elsagkyndig til TD5 - har brug for hjælp over telefonen .. (22-08-2010 22:16:27) (svar på 100999)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.62.137.240)
Det er en Defender TD5 fra år 2000..
Jeg har et eldiagram har brugt det flittigt i dag men pt uden succes...

Bremsepedalen har jeg tænkt på men af tidligere så pragmatiske grunde udelukkede jeg den uden at kigge nærmere på den :o) Nu må jeg hellere kigge lidt nærmere på den.

Lars
Index
101013: sv: sv: sv: sv: sv: Elsagkyndig til TD5 - har brug for hjælp over telefonen .. (22-08-2010 23:29:26) (svar på 100999)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.62.137.240)
Stephan, jeg har været ude og kigge i ly af mørket - men hvor sidder bremselyskontakten? skal jeg grave mig ind til den bag den nederste del af instrumentbordet?

Stort set alle relæer klikker når jeg trykker på bremsepedalen. Dieselpumpen spinner og som sagt så lyser hele instrumentbordet op. Jeg har tidligere skiftet det relæ som

Iøvrigt, C0075 i bibel-eldiagrammet. Hvad er det? det er ret svært at se. Er det ikke bare de 2 ledninger som er samlet med han/hun stik bagved bremseforstærkeren?

Imorgen tidlig prøver jeg lige at udskifte C0731 relæet. Sidst da jeg gik fra bilen dyttede den 2 gange da jeg lukkede døren .. det kunne tyde på at der er noget med alarmen også ...

Jeg bliver aldrig helt glad for el :o)

Lars
Index
101015: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Elsagkyndig til TD5 - har brug for hjælp over telefonen .. (23-08-2010 00:37:22) (svar på 101013)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 109.57.82.94)
Hej Lars,

Så er vi to:-)

Hvis du endnu ikke har fået løst problemet, og vælger at søge professionel assistance som poul foreslår, så kan jeg godt anbefale Søborg autoelektro på Søborg hovedgade. Jeg ved hverken om han er billig eller specielt meget bedre end andre, men det han lavede ifm min montering af kenlowe blæser var helt ok.

Held og lykke,

Jesper
8394
Index
101017: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Elsagkyndig til TD5 - har brug for hjælp over telefonen .. (23-08-2010 07:39:55) (svar på 101015)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.38.102)
Hej Lars.
Når jeg er hjemme ved middagstid skal jeg prøve at se mine diagrammer igennem. Jeg mindes at bremse kontakten skulle være tilgængelig når du fjerner afdækningen ved pedalerne.

Mvh
Stephan
Index
101079: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Elsagkyndig til TD5 - har brug for hjælp over telefonen .. (24-08-2010 20:13:46) (svar på 101017)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.199.170.89)
Hej igen Lars.

Har du fået styr på strømmen?


Mvh

Stephan
Index
101153: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Elsagkyndig til TD5 - har brug for hjælp over telefonen .. (27-08-2010 12:17:15) (svar på 101079)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.136.92.77)
Hej Stephan, undskyld mit sene svar - her er den sidste del af historien. Mandag aften brugte jeg og en god mekaniker-ven hele aftenen på fejlfinding. Alt blev spilttet ad. Konklusionen blev efter at have målt det hele igennem at ledningsnettet som styrer bremselyset fik strøm fra et andet system - list som forventet. Men da vi ikke kunne eliminerer strømtilførslen ved at tage sikringerne var vi lidt undrende. Kun sikringen 'chassis ...' under passagersædet gav pote. Strømmen forsvandt. Vi gennemmålte alle samlinger, stik, relæer og sikringsbokse som var relateret til strømmen til bremselyset. Det eneste sted vi ikke umiddelbart kunne komme til var området ovenover dieseltanken. Og det var netop her fejlen måtte ligge. Vi fandt ved videre fejlsøgning et lilla kabel som førte strøm om bag i bilen igennem vangerne. Men der var ingen steder hvor vi kunne genfinde det lilla kabel inde i bilen. Hverken til lygter, interiørlys eller lign. Når vi kigger på eldiagrammerne så er der heller ikke noget lilla kabel som fører til dieselpumpen. Vi endte med at klippe det lille kabel ude i motorrummet.

Kablet kan ses i eldiagrammet side 1.1 og 1.3 (Power Distribution)

Lucas kabelfarve siger at ren lilla betyder 'Accessories fed direct from battery via fuse (Always live)'.

Vi klippede altså det lilla kabel og problemet var løst. Alle andre elfunktiuoner blev testet og alt virkede som det skulle ..

Motoren har også standset helt fint siden ..

P.t. gør jeg ikke mere men en dag så må tanken ned og fejlen findes helt præcist :o)

Mvh Lars - med tak for alle jeres input!