Endelig fant jeg både noget greenlanding og mere interresant offroad på Big Island, bare det ikke have været sidst dag...
Jeg har været på Mount Kea. Det højest punkt i Stillehavet 4280m over havet. Kan kan kører næste til toppen i en 4x4 og gå de sidst par 100m. 4x4 er et krav for at man må kører til toppen men der "bare" en grusvej 15% hældning, så på denne årstid (hvor der ikke er sne) kunne en golf have køre op og ned uden problemer.
Men offroad er der mellem south point (N18'54.899 W155'40.944) og Green sand beach (N18'56.193 W155'38.791). Det minder meget om Finderrup militær område. En stor sandkasse men med lavesten under sandet. Området er stort, det tager ca 20min i rask tempo at køre fra sounth point til Green sand beach. Der er super udsigt over stillehavet hele vejen med store bøljer.
Der er nok med udfordringer på vejen og min Wrangler kom også til tælling, men nogle lokal trak den fri men nogle 2tons cargo stropper. Jeg tror at en trækstrop skal på min pakkeliste for frem tiden.
Jeg kan også lige nævne at south point er et lækkert sted at samle tøsser op, min kone (desværre) var ikke med i bilen så der var lige plads til 5 turist tøser som ikke havde 4x4, men gerne ville se Green Sand Beach.