tilbage

Land Rover Forum  

Index
10503: Galvanisering af fælge ? (18-08-2003 09:00:18)
Christian Ballisager #5537, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 194.192.110.10)
Hejsa
- er der nogen der har erfaring med galvanisering af fælge ... er det noget man skal holde sig fra pga. vridning .. eller kan det godt gå ?

Hej
Christian
Index
10505: sv: Galvanisering af fælge ? (18-08-2003 09:26:58) (svar på 10503)
Morten Dam #6034, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.62.197.61)
Hej Christian
Jeg fik for mange år siden galvaniseret to sæt fælge. Bilen er væk. Fælgene har jeg endnu. Og de er uden rust. Jeg kan bare ikke huske, om de er kold- eller varmgalvaniserede. Men skal de have den sidstnævnte behandling gælder vel samme retningslinie for fælge som for chassisramme, at den skal opvarmes og galvaniseres ved kontrolleret temperatur.
Mvh. Morten #6034
Index
10507: sv: Galvanisering af fælge ? (18-08-2003 10:06:06) (svar på 10503)
Carlsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.121.173.27)
Hej Christian
Jeg har engang "fået" varmgalvaniseret et sæt fælge til min dengang 88" dette havde jeg eller min dækmand ingen problemer med, ej bilen var utilfreds, men hør lige din synsmand om det er ok.For en sikkerheds skyld MVH HC
Index
10518: sv: Galvanisering af fælge ? (18-08-2003 17:33:53) (svar på 10503)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 80.196.233.117)
Jeg mener, at det ikke er tilladt at galvanisere standardfælge, idet deres brudstyrke bliver nedsat. Der noget om det for en del år siden, hvor der bl.a. blev skrevet, at alu-fælge har en større brudstyrke en alm. stålfælge.
Index
10537: sv: Galvanisering af fælge ? (19-08-2003 21:39:05) (svar på 10503)
Inge & Peter Horn #2142, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.199.142.173)
En anden mulighed er sprøjtemetallisering.
Index
10582: sv: Galvanisering af fælge ? (24-08-2003 18:33:09) (svar på 10503)
Jacob D. Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.251.2)
Galvanisering af stål principielt udemærket, men der er en række iboende problemer.
1. Elforzinkning er ikke relevant. Det er en ganske tynd belægning, der beskytter stålet mod luftens iltindhold og ikke mere. Det kan ikke anvendes på noget der bliver vådt eller opbevares udendørs.
2. Varmforzinkning er en kemisk og mekanisk meget stærk belægning, der dog har følgende problemer indbygget:
- Opvarmningen kan få emnet til at slå sig. Det KAN afhjælpes med forvarmning men det er ikke altid praktisk muligt.
- Zinklaget er ret tykt og ikke altid specielt jævnt, så dimensionsændringer kan være et problem.
- Ændringer af ståls styrkeegenskaber. ved varmgalvanisering af seje, slagstærke stål ses ofte skørhed efter behandlingen. Ved du nøjagtigt hvad dine fælge er lavet af? kan galvaniseringsanstalten garantere uændrede egenskaber i en given ståltype?
Galvanisering af et chassis er en fundamentalt anderledes problematik fordi chassiset er affjedret, i modsætning til hjulene