10582:
sv: Galvanisering af fælge ? (24-08-2003 18:33:09) (svar på
10503)
Jacob D. Madsen (medlemsstatus ukendt) (
ip-adr: 80.63.251.2)
Galvanisering af stål principielt udemærket, men der er en række iboende problemer.
1. Elforzinkning er ikke relevant. Det er en ganske tynd belægning, der beskytter stålet mod luftens iltindhold og ikke mere. Det kan ikke anvendes på noget der bliver vådt eller opbevares udendørs.
2. Varmforzinkning er en kemisk og mekanisk meget stærk belægning, der dog har følgende problemer indbygget:
- Opvarmningen kan få emnet til at slå sig. Det KAN afhjælpes med forvarmning men det er ikke altid praktisk muligt.
- Zinklaget er ret tykt og ikke altid specielt jævnt, så dimensionsændringer kan være et problem.
- Ændringer af ståls styrkeegenskaber. ved varmgalvanisering af seje, slagstærke stål ses ofte skørhed efter behandlingen. Ved du nøjagtigt hvad dine fælge er lavet af? kan galvaniseringsanstalten garantere uændrede egenskaber i en given ståltype?
Galvanisering af et chassis er en fundamentalt anderledes problematik fordi chassiset er affjedret, i modsætning til hjulene