tilbage

Land Rover Forum  

Index
111779: Batterilampe lyser (20-06-2011 13:04:34)
Thomas Pedersen #8655, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.177.38.10)
Efter en super søndag i Høvelte, og efterfølgende nedvaskning er batterilampen begyndt at lyse. Nogen råd til fejlfinding, rækkefølge osv. Måske endda en diagnose ;o)

Defender 90" County, TD5, 2000
Index
111784: sv: Batterilampe lyser (20-06-2011 15:05:37) (svar på 111779)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Generatoren, i bedste fald er kullene slidt op af alt plutten inde i generatoren, i værste fald skal generatoren byttes til en anden/ny.

Kullene sidder sammen med diodebroen, som er monteret med 2 skruer bag på generatoren.
Byttes let og koster max. 250,- kr.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
111785: sv: Batterilampe lyser (20-06-2011 15:08:34) (svar på 111779)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Hej Thomas,

Hvis ikke det er dårlig forbindelser eller en ledning der har forladt sit stik, har den gang mudderbad måske taget liver af generatoren, der har måske været en hel kubikmeter igennem den ;-)

Hvis det er nogen trøst, blev der her på matriklen i går skiftet cv joints, diff. klump bag og bestilt en Borg Warner transferkasse.

Sådan en weekend kan nogle gange godt ende med :-(

Men så har der også været mange timer med ;-)

Prøv at afmonter generatoren og rens den ordentlig, event, tage kullene ud og få renset dem og slæberingene, og se om det kunne slukke lampen.

Vi blev jo også straffet for at lege i mudder som små ;-)

MVH Per
Index
111787: sv: sv: Batterilampe lyser (20-06-2011 16:13:37) (svar på 111785)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.160.103.2)
Hej Thomas

Tak for sidst, dejlig weekend. Ja som en sagde derude, man skulle have åbnet en bod der solgte generatorer :-) Jeg er næsten sikker på dine kul er møget ind. Jeg vil foreslå du afmonterer generatoren. Det er ikke så sjovt på en TD5. Og adskiller og renser. Der sidder en vacuumpumpe på bagsiden af generatoren du skal have af og derefter er du på vej ind mod kullene. Det er ikke bare lige at skifte kul på en TD5 generator. Jeg var med til at rense 4 generatorer (300 TDI+VM )derude. Bilerne var mildt sagt smurt ind alle steder i "Slibemiddel" så jeg tror vi er mange der skal have nye bremseklodser, skyllet kølere, renset el-blæsere, renset generatorer, hældt vand ud af luftfilteret og Rep. Listen bliver sikkert længere.

Men lad os tage det som emne næste værkstedsaften i nordsjælland, "Generator"

Men det var den fedeste weekend :-)

Mvh
Mads
Index
111795: sv: Batterilampe lyser (20-06-2011 19:26:32) (svar på 111779)
Jacob Lindquist #8540, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.175.165)
Når min TD4 90" har været helt nede i det brune stads plejer jeg at gøre 3 ting. I flg. rækkefølge.
1. Højtryksrenser på generatoren. Til der ikke løber mere brunlig væske ud.
2. Trykluft til den ikke drypper mere.
3. En halv dåse Basta Pronto fugtfortrænger.

Med den fremgangsmetode har min generator holdt i 4 år med uagtet jævnlig mudderbadning.

Index
111797: sv: Batterilampe lyser (20-06-2011 20:11:03) (svar på 111779)
Thomas Pedersen #8655, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 213.185.21.228)
God ide med temaaften Mads :o) Og ja, det var en fed søndag.
Tak for input, tror ikke jeg går igang med at skifte selv.
En ting der undrer mig er at lyset først kom på efter at have nedvasket, inkl. motorrum, efter ankomst til Kbh. Giver det anledning til andre tanker?
Index
111854: sv: sv: Batterilampe lyser (22-06-2011 12:16:59) (svar på 111797)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.167.214.61)
Jeg tror at Jacob har den rigtig idé. Jeg havde engang en "Daihatsu", som også havde en "fin" generator, med vacuum pumpe bagpå, og det hele. Den tålt rigtig mange vask, per Jacobs anvisninger, og først efter 15 år, var kullene slidt, og lejerne "lidt brugt". Det var ganske normalt at ladelampen, og diverse andre kontroll lamper lyst "lidt sjovt", og skulle bare ignoreres, mm de lyst rigtigt, 24T senere. Pudsigt nok, blev irritationerne noget mindre, da jeg forberedt til Island. Alt elektronik som ikke behovs, eller automatik som kunne undværes, blev enten fjernet, eller klippet. Derefter var der væsentlig mere "ro" over det elektriske, og bilen startede lettere ved minus 20 og koldere.Jeg tror ikke man skal fare løs på en TD5, med en bidetang! men vaske nummeret er godt nok, specielt med varme maskin, så sagerne er "selv-tørrende"!