tilbage

Land Rover Forum  

Index
115915: Alternativ startknap? (26-10-2011 22:24:50)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.75.48)
Hmmm! Nå så åd starteren til sidst den strømskinne der sidder mellem startrelæ og starter på min SIII diesel. Problemet har været under vejs længe pga. at skinnen bliver ved med at løsne sig under møtrikkerne.
I dag ville den så slet ikke tage på starteren og da jeg åbnede klappen med mit lille koben parat til at dunke skinnen med - var hele den ene ende af skinnen fordampet væk!

Nu er det jo ikke vanskeligere end at man lige kan banke et 1/4" kobberrør fladt og bore et par huller i det for at få en ny skinne. Men dæleme om ikke den var helt død på nøglen nu???

Det har "altid" været sådan at nøglen skulle drejes helt i bund og gå imod før at starteren aktivere, men i dag ville den bare ikke. Når jeg kortslutter startrelæet sammen med plus på startrelæet fra batteriet, springer den i gang uden problemer.

Jeg er ret træt af at skulle skifte bundstykke i startnøgle-låsen, så jeg ville lige høre om det er noget problem at sætte en trykknap i ved siden af et sted?

Jeg tænker mest på hvor mange Ampere startrelæet trækker?
Index
115916: sv: Alternativ startknap? (26-10-2011 22:47:07) (svar på 115915)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Det er jo bare en lille tynd hvid ledning der går fra tændingslåsen og ned til starter relæet, som så tilslutter den stærke strøm fra batteriet, så det er ikke voldsomt meget strøm der går igennem den.
Så en alm. trykknapkontakt vil være fint.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
115918: sv: Alternativ startknap? (26-10-2011 23:25:21) (svar på 115915)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.138.11)
jeg bruger en fjeder kontakt til at aktiver starteren med , dvs sætter tændning på med nøglen og starter på vippe kontakten

steen
sIIa 1962 109
Index
115924: sv: Alternativ startknap? (27-10-2011 08:03:04) (svar på 115915)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.168.16)
Jeg har også monteret en lille tryk-kontakt, et hemmeligt sted, til at aktivere starteren :) Siden jeg monterede den har jeg ikke bøvlet med tændingsbunstykket! (Serie3, diesel, 24v)
Index
115925: sv: Alternativ startknap? (27-10-2011 08:49:22) (svar på 115915)
Bjarne Bendtsen #8765, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.242.99.142)
Hej Jens

En separat startknap er det helt rigtige at gøre. Alternativt kan du montere en friløbs-diode parallelt over startrelæets spole.

Jeg vil umiddelbart tro at startrelæet er på max 100 VA så godt 7 ampere er mit bud. Jeg tjekker det i aften.

mvh Bjarne
Index
115927: sv: sv: Alternativ startknap? (27-10-2011 09:31:33) (svar på 115925)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.203)
Men husk lige på, at ratlås fortsat skal kunne fungere, fordi man må vist ikke blot have en startknap uden en sikring af tænding og rat.
Index
115938: sv: sv: sv: Alternativ startknap? (27-10-2011 13:27:55) (svar på 115927)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.246.19)
Skurken i afbrænding af bundstykke i tændingslås er gløderørerne, som bruger 60-80amp, som skal over kontaktpunkt, der er mindre end 1mm2. Her er nr. 1 at indkoble et arbejdsrelæ til at tage belastningen fra bundstykke. Som en sidegevinst får man hurtigere og nemmere start, da gløderør får fuld spænding. Har selv et egnet relæ fra japanermotor.
Index
115951: sv: sv: sv: sv: Alternativ startknap? (27-10-2011 16:44:39) (svar på 115938)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.75.48)
Bøvl og bøvl og bøvl!

I dag skilte jeg starteren fra startrelæet da, jeg har været i tvivl om hvorvidt det var bundstykket eller starteren. Det er så starteren har jeg konstateret.

Når jeg javer et koben imellem terminalerne på relæet springer motoren lige i gang. Men hvis jeg trækker en ledning fra relæspolen til + på batteriet er det kun lykkedes mig at få den til at slå til et par gange i løbet af eftermiddagen. Den klikker ikke rigtigt engang.

Jeg afmonterede så spolen og den ser fin ud indeni, stemplet er helt tørt og rent. Der sidder også en membran mellem stemplet og gaflen i starteren, der forhindre skidt i at komme den vej ind.
Men når jeg stikker en finger ind i hullet i starteren og hiver eller skubber på gaflen, er der betydelig modstand i mekanikken.
Det er lidt svært at vurdere, men jeg vil gætte på at jeg skal påvirke gaflen med 4-5Kg tryk for at flytte den ud og ind...
Så den er altså groet til (igen).

Jeg har besluttet mig for at få en ny starter, så jeg har tid og mulighed for at have en nyrenset starter på lager når det sker. Bare trælst at den er groet sammen efter kun et års tid.

Ang, nøglen, så har jeg købt en Lucas-ligende kontakt med fjeder retur jeg vil sætte i til startknap. Og Mht. forvarme, så skal jeg have fat i et startrelæ til en havetraktor, som jeg har ladet mig fortælle skulle være rigeligt stort til at trække "grissehalerne".

Men i weekenden står den altså primært på starterudskiftning. Sidste gang fik jeg den ud ved at sætte en lille saksedonkraft i klemme mellem motor og vange, men det er sådan lidt risikabelt i forhold til at få klippet en finger af hvis den skulle smutte.
Kan man hive den ovenud hvis man tager forrøret og sprinklertanken af for at lade den passere fremefter og op?

Hilsen
Jens
Index
115965: sv: sv: sv: sv: sv: Alternativ startknap? (27-10-2011 20:19:09) (svar på 115951)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.168.16)
Britpart starter = over højre skulder!!
Index
115969: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Alternativ startknap? (27-10-2011 21:31:20) (svar på 115965)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.75.48)
Det er ikke en BrittPart tingest. Jeg har gemt den gamle Lucas starter i kassen fra den der er i bilen nu, det er en Prestolite Electric 20500139
Link: http://www.prestolite.com/pgs_products/specs.php?item_detail_id=2593&item=20500139&product=STARTER%20MOTOR#

Som det ses af listen over købere til denne starter, er BrittPart ikke een af dem.

Hilsen
Jens
Index
116028: sv: sv: sv: sv: sv: Alternativ startknap? (29-10-2011 17:40:46) (svar på 115951)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.75.48)
At skifte starter...

Så er første etape gennemført og starteren er udskiftet - på to timer "flat"!
"Nam'm, det kan man ikke så hurtigt", hører jeg fra koret.

Jo det kan man godt når man gør det på den nemme måde i en Diesel.
De sidste par gange har jeg henholdsvis brugt, først en hel weekend og næste gang 6 timer på det. Begge gange ved at tage for-røret af først for derefter at bruge næsten 1½ time og et par speciallavede skruenøgler på at afmontere eller montere starteren.

Det kan slet ikke betale sig.
Denne gang var møtrikkerne mellem for-røret og resten af udstødningen rådnet så meget sammen at jeg ikke ville have andet valg end at skære dem af. Og da jeg ikke lige havde nogen rustfaste/hærdede liggende, men derimod en ny pakning til manifolden. Så blev det manifolden der kom af.

Man fjerner slanger og spjældarm fra indsugningsmanifolden, for derefter at snuppe de 9 møtrikker der holder ind og udstødningsmanifold på plads. Et let bræk i rørene og så er de ude!

Nu er starteren lige så tilgængelig som en beruset gammeljomfru på et værtshus :-) En to tre og starteren er ude. Ingen specialnøgler, ingen skrabede knoer og ingen nedfaldene dillerhår fra undervognen i ansigtet.

Det tager selvfølgeligt 10-20 minutter at rengøre pakfladerne til manifolden og skrue det hele sammen igen.

Hvilken sand fornøjelse at skifte starter denne gang. Alt udførligt fra toppen og alt fuldt tilgængeligt.

Hilsen
Jens
Index
116048: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Alternativ startknap? (30-10-2011 15:15:25) (svar på 116028)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.75.48)
Så nåede jeg frem til at klippe ca. 10 meter overflødigt ekstraledning ud af den gamle jas, eliminere et par konemuffer mere og lave separat startknap.

Jeg anskaffede sådan en "Lukas-ligende" kontakt med to positioner og fjeder retur til midten.

Den er monteret i midten af instrumentbordet og for nuværende skal man vippe opad for at aktivere starteren. Nedad positionen, skal forbindes til et plæneklipper start-relæ og videre til grisehalerne.

Så bliver startproceduren, sætte nøgle i og slå til tænding, vippe kontakten ned for at forvarme, vente... vente... Tænde piben og vente - og vippe kontakten op for at starte.

Hilsen
Jens
Index
116002: sv: sv: sv: Alternativ startknap? (28-10-2011 20:53:56) (svar på 115927)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.167.214.61)
Til Paul! Hvad for en ratlås? Hvor sidder den?
Index
116007: sv: sv: sv: sv: Alternativ startknap? (28-10-2011 21:40:20) (svar på 116002)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.75.48)
Til David - se vedlagte billede!
Index
116026: sv: sv: sv: sv: sv: Alternativ startknap? (29-10-2011 15:17:06) (svar på 116007)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.167.214.61)
Nåå!! Den Der Ja! Jeg kiggede efter, og der var den, ved siden af bugserings grejet.