tilbage

Land Rover Forum  

Index
116029: Batteriteknikteori :o) (29-10-2011 18:38:18)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 94.18.57.214)
Grundlæggende har jeg langt oftest læst at to parallelt forbundne batterier altid skal adskilles når der ikke lades. Men oftest er dette vel fordi man vælger at bruge det ene batteri til forbrug når der ikke lades.

Hvis nu, de 2 batterier er helt ens og der ikke aflades fra batterierne når der ikke lades. Kan/må de så være paralleltkoblet hele tiden - også når der ikke lades fra generatoren?


Et andet .. lidt mere teoretisk spørgsmål:
Hvad sker der hvis man frakobler den negative pol på det ene af de 2 paralleltkoblede batterier? grundlæggende tænker jeg at det ingen betydning har for det frakoblede batteri. Men alligevel .. ?? Kan der ske nogen form for ubalance/afladning lokalt i det frakoblede batteri alligevel??

Mvh, Lars
Index
116031: sv: Batteriteknikteori :o) (29-10-2011 19:49:59) (svar på 116029)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.149.60)
1 = ja, det må det gerne. Der sker nemlig intet...
2 = nej, det, der kan ske, er, at det frakoblede batteri taber strøm meget langsomt, men det er ikke nogen besparelse ved, at koble det ene fra.

Bedst er, at begge batterier er tilkobler konstant, men kan separeres i tilfælde af, at der skal bruges forbrugstrøm og man vil sikre sig, at der er tilstrækkelig kraft på startbatteriet.
Index
116032: sv: sv: Batteriteknikteori :o) (29-10-2011 20:17:12) (svar på 116031)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.75.48)
Paul har fuldstændigt ret i begge tilfælde.
Jeg vil bare lige uddybende tilføje at der altid sker en lille selv-afladning i alle genopladelige batterier over tid. Uanset om de er tilsluttede eller ej.
Blybatterier selvaflader med ca 40% om året, sammenlignet med f.eks. NiCad batterier der er er helt afladet efter 3 måneder...
Så det er altså bedst at holde batteriet ved lige løbende.
Men hver gang man forbruger fra batteriet, så slider det også på det. Så optimalt, så skulle det altså være frakoblet forbrug og tilkoblet opladning..

Hilsen
Jens
Index
116033: sv: Batteriteknikteori :o) (29-10-2011 22:10:34) (svar på 116029)
Kim Horsevad (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 93.161.230.128)
Parallelforbundne batterier:

Selv om batterierne er produceret på samme fabrikslinie, og med samme tekniske specifikationer, vil der være små toleranceforskelle i batteriernes fysiske udførsel, hvorfor der også vil være en minutiøs forskel i batteriernes hvilespænding.

Ideen om to ens batterier er altså et teoretisk udgangspunkt, ikke et praktisk.

Ideelt set vil to parallelforbundne batterier der ikke lades på derfor skulle frakobles parallelforbindelsen for at bevare batteriernes designede livslængde.

På min hjemmeside (horsevad.dk) kan du finde en uddybende forklaring på ovenstående.

//Kim Horsevad

Index
116035: sv: sv: Batteriteknikteori :o) (29-10-2011 22:55:12) (svar på 116033)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.156.220.254)
Det hører med at batteriers selvafladning er temperaturafhængig; jo varmere omgivelser, jo større selvafladning.
At parallelforbundne batterier giver problemer hvis ikke fabrikeret samme dag osv.osv. kan jeg ikke genkende. Har selv 2 Biltema marinebatterier, der om sommeren bruges hver for sig; om vinteren er de parallelforbundne i 110"s sædekasse og fik uden problemer, selv i -22gr. kaldt den højkomprimerede 2.8L turbodiesel, til live ved første forsøg. Efter fire
års misligeholdelse, herunder total afladning flere gange, har de samme og som nye, 670A DIN.
Index
116036: sv: sv: sv: Batteriteknikteori :o) (30-10-2011 01:08:38) (svar på 116035)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Jeg har i flere år kørt i et automobil fra den Opgående Sols Land, den var 24 volt og havde 2 stk. 12V akkuer. siddende i hver sin side af fronten, sådan er de biler fabrikskonstrueret så metoden med sammenkoble 2 stk. 12v akkuer. er anerkendt.

Jeg mener også at enten Range Rover eller Disco I kan monteres med en opsætning med 2 stk akkuer. i hver sin side af fronten, det er så noget der skulle bestilles AB fabrik eller eftermonteres.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
116037: sv: sv: sv: sv: Batteriteknikteori :o) (30-10-2011 08:50:44) (svar på 116036)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.182.50)
I traktor/landbrugsmaskine verdenen, er det meget brugt, at parallel koble 2 eller 3 mindre batterier, dels af pladshensyn, men også pga prisen eller hensyn til de der skal servicere maskinerne fremover. 2 60 Ah batterier er væsentligt billigere end et 120 Ah. På de traktorer jeg har haft med flere batterier, har der aldrig været problemer med at de ikke holder til mosten. Ofte holder de 6 - 8 år uden problemer, selvom det er motorer mellem 6 og 12 liter slagvolumen..
Go for it, og sæt du bare 2 batterier i parallel kobling.
Henrik Klinge. Cand. Bonderøv med hat og det hele..
Index
116038: sv: sv: sv: sv: Batteriteknikteori :o) (30-10-2011 09:02:00) (svar på 116036)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.197)
Den sammenkobling, du nævner Kenneth, kaldes for serieforbindelse, altså to 12 v batterier, som er koblet sammen plus til minus og giver 24 v, mens en parallelforbindelse er plus til plus og minus til minus, som giver 12 v.

Serieforbindelse er (altid) anvendt på køretøjer, som skal bruge en højere spænding, f.eks. 24 eller 36 v. De gamle DAB busser fra Silkeborg kørte i mange år med fire stk 6 v batterier i serieforbindelse.

Mht batteriernes holdbarhed, så har jeg fået at vide, at fabrikkerne selv regner med, at hele 5 % af produktionen er fejlbehæftet, når den forlader produktionsbåndet!

Som måske nævnt i tidligere tråde, så købte jeg på LAXI to stk Panasonic forbrugsbatterier, der skal monteres i OneTen i løbet af ugen.

Sælger gjorde udtrykkelig opmærksom på, at kablerne skulle have nøjagtig samme længde for at give ens ladning og en lang holdbarhed.

Disse forbrugsbatterier skal give strøm til køletaske, løst lys og kommunikation.

Jeg skal nok lige skrive lidt i Oasen om 'projektet', når det er brugsklart!
Index
116113: sv: sv: sv: sv: sv: Batteriteknikteori :o) (31-10-2011 17:37:44) (svar på 116038)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.211.175)
Hhhmmm. Paul, jeg troede Panasonic var noget man havde i reolsystemet?
Mht. batteriers selvafladning regner man 1% pr dgn. ved stuetemp. og ved -20 gr. næsten intet. Lidt gunstigere ved forseglede og gel-batterier.
Index
116114: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Batteriteknikteori :o) (31-10-2011 17:56:36) (svar på 116113)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.208)
Jeg tør næsten ikke lægge efterfølgende link på, Verner... du kunne jo få Panasonicmani..

http://www.panasonic.dk/html/da_DK/Produkter/Produktoversigt
Index
116123: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Batteriteknikteori :o) (31-10-2011 19:38:41) (svar på 116114)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.178.166)
No sweet; kan ikke åbn´n`n` (::-))
Index
116073: sv: Batteriteknikteori :o) (30-10-2011 21:33:03) (svar på 116029)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.166.188.88)
Tak for input og vejledning!

Jeg har nu 'permanent' forbundet batterierne - men det er kun meningen at det skal være midlertidigt.

Igennem de sidste 2 uger har mit startbatteri været lettere fladt flere gange. Batterierne er adskilt af en hovedafbryder (ikke relæ) når der ikke lades fra generatoren - men i går opdagede jeg at hovedafbryderen ikke helt slipper på kontaktfladerne når det kobles fra. I frakoblet tilstand var der stadig forbindelse imellem de to batteriers +poler men modstanden var væsentlig højere end når afbryderen var fuldt tilkoblet. Jeg formoder derfor at hovedafbryderen og den høje modstand imellem +polerne har afladet startbatteriet.

Næste skridt er at få en ny hovedafbryder monteret, køre med startbatteriet isoleret et stykke tid og vurdere om det er kollapset...

Tak for input!

Lars


Index
116077: sv: sv: Batteriteknikteori :o) (30-10-2011 22:47:24) (svar på 116073)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.140.98)
Jeg har nu i 2 år haft mine 2 stk. Jem & Fix 85A batterier koblet fast sammen i batterikassen under sædet, og aldrig haft nogle problemer.

De sveder lidt da de ikke er bygget til de vinkler en Land Rover kommer ud i.

Det kan godt være at de holder lidt kortere end ellers, men de har aldrig afledet hinanden, og leverer fint den strøm jeg skal bruge til mit spil.


MVH Asger
Index
116138: sv: sv: sv: Batteriteknikteori :o) (01-11-2011 07:48:33) (svar på 116077)
Jacob Lindquist #8540, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.153.193)
I teorien skidt, men i praksis ok.
Problemet opstår kun ved ladning. Det der sker er at det ene batteri kan blive "klart" før det andet og deraf overladning til følge af det batteri som ikke er "klart".

Nu er moderne batterier dimensioneret til at håndtere selv ret store overladninger, så praktisk er det udemærket og der sker intet.

Det går nok så længe det ikke er Litium holdige batterier der absolut ikke kan tåle overladning af nogen art :)
Men det er vist kun el-biler der har disse :)
Index
116144: sv: sv: sv: sv: Batteriteknikteori :o) (01-11-2011 10:35:50) (svar på 116138)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.244.49)
Calamiteten med skæv ladning af parallelt forbundne batterier kan undgåes
ved at forbinde + til nr 1 batteri og - til nr. 2 batteri og så forbinde +til + og -til-. Skæv opladning kan opstå når nr. 2 batteri er forbundet som sidegren. Man kan så indskyde skillerelæ på en af forb. mellem batterier og er man "Phlottenheimer", kan man indskyde begge steder, men med triggersystem der skifter og således fordeler slid og belastning, hertil undgår man dovent batteri.