tilbage

Land Rover Forum  

Index
116055: Mission kobling (30-10-2011 17:55:12)
Morten Dunch #8806, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.53.213.74)
Hej Hjælpsomme sjæle

Min kobling er ved, at være lidt muggen.
I den tid jeg har haft bilen, har koblingen først taget i bunden af pedalens vandring. Den pind der sidder i koblingshuset, har en del frigang, inden den rør noget. Men den kobler såden set fint ud.
Nu i Fredags virkede koblingen så normalt, med fuld vandring på pedalen.
Det holdt kun i to dage, nu er alt tilbage ved det gamle igen.
Resonomentet er, at jeg hellere må gøre noget, inden den slet ikke virker. Den bruger ikke noget væske, og der er ikke nogen sø under pedalen.
Jeg vil bestille stumperne hos Paddock, men mit problem som novice, udi landrover mekanikkens ædle kunst. (og fagudtryk)Så vil jeg bede jer om, en liste over de ting jeg skal bestille: Og gerne med numre. Jeg tænker at, der er nogle herinde, der har gjort manøvren før. Og ved hvad der "normalt" skal bruges.
På forhånd tak

Morten Dunch
110" td200 årgang 93
Index
116059: sv: Mission kobling (30-10-2011 18:05:34) (svar på 116055)
Stefan Molzen #3412, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.185.133.162)
Start med kontrol af koblings hoved- og slavecylinder. De har det med at gå til, og kan lave de symptomer.
Index
116061: sv: sv: Mission kobling (30-10-2011 18:13:37) (svar på 116059)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Hej Morten, Stefans råd er også mit.

Men hvis du skal skifte kobling så kontroller din koblingsarm, de har det med at blive sidt igennem.
Et nyt udrykkerleje.
En bøsning til svinghjulet.
Og kontroller om pakdåsen på krumtappen bag svinghjulet lækker olie, jeg ville skifte den anyway, man er ikke derinde hver dag.

Men begynd med at prøve at udlufte koblingscylinderene for at se om det hjælper.

Og køb nu de dyre dele, de billige dele er ikke besværet værd.
Som f.eks. et for billigt udrykkerleje der begynder at støje og larme efter 3 måneder.

Mvh
Kenneth Poulsen - øst Falster ;)
Index
116148: sv: sv: sv: Mission kobling (01-11-2011 13:28:20) (svar på 116061)
Morten Dunch #8806, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 80.62.240.199)
Hej kenneth

Tak for dit svar.
jeg tror, (læs håber), ikke det er udrykkerleje osv. Da alt pludselig virkede perfekt i to dage, og så igen ikke.
jeg lufter den ud i aften. men hælder nok til ,at det er hoved/slave fejlen ligger. Da vores 90" gjorde det samme, for et par år siden. dengang lavede Brendstup den til ug, men tænker jeg selv vil prøve nu.
Man lærer ikke sin bil, at kende ved, at køre til mekker hver gang, der er noget der piver.
Jeg har aldrig, været inde i koblingscylindrene før. Og ved ikke hvordan det ser ud "live". Og ved heller ikke hvilke dele, der "normalt" skal skiftes ved svigt i hoved/slave cylinder?
Nu du skriver, at det skal være gode stumper. Hvor er så bedst at skaffe dem?

med venlig hilsen

Morten også fra plutten
Index
116151: sv: sv: sv: sv: Mission kobling (01-11-2011 14:28:55) (svar på 116148)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Hej Morten, som du kan se af linket se at er der 2 priser at vælge i mellem en dyr og en billig, vælg den dyre:

http://www.lrseries.com/shop/product/listing/1242/2959/2/550732-MASTER-CYLINDER-CLUTCH.html

slaven:

http://www.lrseries.com/shop/product/listing/1662/2959/3/591231-CLUTCH-SLAVE-CYLINDER.html

udrykkerleje:

http://www.lrseries.com/shop/product/listing/6751/2959/7/FRC9568-CLUTCH-RELEASE-BEARING.html

Om du så skal have en ny udrykkerarm på, må komme an på hvor slidt den er i hullet til kuglen.

Jeg har brugt www.lrseries.com en del og de er ikke helt så billige i fragt som f.eks. Paddock men de leverer rimeligt hurtigt og der er meget sjældent fejl.
Men fordelen er at kunne vælge mellem de billige og de dyre dele.
Og jo, det er nogle flere penge man skal af med, men min erfaring siger at det rigtigt gode penge at give ud, specielt når man skal have gearkassen af igen for skifte et for billigt udrykkerleje e.lign.

Kontroller at det er de rigtige dele jeg har henvist til, det er blot for at illustrere forskellen mellem billige skodvarer og de bedre varer.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
116821: sv: sv: sv: sv: sv: Mission kobling (15-11-2011 08:05:29) (svar på 116151)
Morten Dunch #8806, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 80.62.240.199)
Hej alle

Det var lige de svar jeg søgte.
Det viste sig, at være en defekt hovedcylinder.Så den måtte ud, sammen med slaven.Udrykkeren så fin ud, så efter tre timer kørte vi igen. (Det må være ok, som lr novice) Tak for hjælpen.

Venlig hilsen Morten
nu med kugleled på fingrene.